Španielske legendy

Hľadať

Automobilka SEAT je dnes súčasťou nemeckého koncernu. No jej história je popretkávaná rôznymi spoluprácami, ktoré priniesli zaujímavé modely. Tieto SEATy poznáte?

Text: Pukanec Foto: SEAT

Prvotina
Prvý vyrobený SEAT bol typ 1400 a mal ečv B-87 223. Z montážnej linky barcelónskeho závodu Zona Franca zišiel 13. novembra roku 1953. Bolo to tri roky po založení automobilky. Prvý rok výroby vznikalo päť vozidiel denne. Model 1400 bol vyvíjaný ako vozidlo, ktoré malo byť chrbticou podnikania spoločnosti SEAT a štvordverový sedan s motorom uloženým pozdĺžne vpredu a pohonom zadných kolies si našiel uplatnenie ako oficiálne vozidlo štátnej moci a slúžil v taxislužbách. Štvorvalec s objemom 1 395 cm3 bol spojený so štvorstupňovou manuálnou prevodovkou a produkoval maximálny výkon 32,4 kW (44 k). Rýchlosť vrcholila hodnotou 120 km/h.

Visitas
Na základe prvého SEATu bol postavený uletený model Visitas. Nemá dvere, strechu a ani nič, čo by z neho robilo každodenne použiteľné auto. Bol vyrobený na vozenie návštevníkov vo fabrike. Visitas bol neskôr predlohou pre Savio – to malo strechu a obrovské presklené plochy. Tento SEAT však existoval aj s otvorenou karosériou. Dizajn pochádza z Talianska od Pietra Frua a postavila ho talianska karosáreň Carrozzeria Savio.

Inzercia

850 Coupé
V čase, keď sa SEAT staral o mobilizáciu krajiny ľudovou 600, ktorá stála na základoch licenčnej dohody, vznikol aj tento kúsok. Pre mnohých nebude neznámy. S emblémom SEAT je však v našich končinách toto kupé raritkou. Auto má motor umiestnený vzadu a poháňa zadné kolesá. Karoséria je typu 2+2. Malé auto má výkon 34,5 kW (47 k) a zvláda rýchlosť 140 km/h. Model 850 Coupé sa stal prvým SEATom, ktorý dostal predné kotúčové brzdy. S hmotnosťou 720 kíl bola agilita a zábava zaručená. V roku 1969 dostalo auto nový motor s objemom 903 cm3 a s ním prišiel aj vyšší výkon 38,2 kW (52 k). Krátko na to vozidlo zmenilo názov na SEAT 850 Sport Coupé a z diaľky sa dal rozoznať dvojitou optikou vpredu aj vzadu. Podobne ako aj iné slávne modely SEATu mala 850 Coupé základ v licenčnej spolupráci s FIATom.

1200 Sport
V roku 1975 dal SEAT dokopy nové technické centrum a prvým výsledkom jeho práce bol model 1200 Sport. Išlo o prvé auto, ktoré bolo navrhnuté pre túto španielsku automobilku. Štýl vytvoril Penn Aldo Sessano, talentovaný taliansky dizajnér. Karoséria bola vyrobená v spoločnosti Inducar a technické centrum doň vopchalo motor s objemom 1 197 cm3 a výkonom 49,2 kW (67 k).

Fura
Kompaktná Fura bola predzvesťou ikonickej Ibizi. Fura Crono bol objemový model, ktorý je u nás veľmi dobre známy. No nie ako SEAT. Pod kapotou tiež slúžili nám známe motory: základom bol agregát s objemom 1 438 cm3 a výkonom 55 kW (75 koní). SEAT váži len 760 kilogramov, čo je celkom slušný pomer výkonu a hmotnosti. SEAT s Furou postavil na kolesá aj obľúbený Fura Cup, vďaka čomu vychoval nejedného španielskeho pilota.

1500
Vyzerá tak trocha ako americké auto. Má dokonca množstvo luxusných prvkov, ktoré v tých časoch neboli v automobiloch samozrejmosťou. To z neho robilo príťažlivý model. Dobové médiá 1500 považovali za auto pre šoféra s pasažierom, vozidlo hodné politikov, manažérov spoločností a bohatých ľudí. Samotný SEAT ho smeroval aj k rodinám. Vo vnútri sa skrýva šesť sedadiel. Priestranný a pohodlný automobil s veľkým batožinovým priestorom oslovil aj taxikárov a úradníkov. O pohon sa stará agregát s objemom 1 481 cm3 a výkonom 53 kW (72 k). SEAT 1500 má štvorstupňovú prevodovku s radiacou pákou umiestnenou vedľa stĺpika riadenia. Vo výbave sa objavili nastaviteľné slnečné clony, zrkadlo na slnečnej clone spolujazdca, uzamykateľná schránka v prístrojovej doske, svetlá na čítanie pre cestujúcich vzadu, stredová lakťová opierka na zadných sedadlách, tlakomer motorového oleja, ostrekovač čelného skla, ktorý mohol vodič aktivovať stlačením tlačidla nohou, alebo počítadlo kilometrov, ktoré pripomínalo ortuťový teplomer.

133
Prvý model vyrábaný výhradne spoločnosťou SEAT. V roku 1973, keď vypukla ropná kríza, fabrika mala praktické auto s pohonom predných kolies – SEAT 127. Lenže segment lacnejších áut ostal prázdny. Trh hľadal čisto mestské auto v duchu SEATu 600. A tak vznikla 133.

Papamobil
Keď sa chystal v roku 1982 na návštevu Španielska Ján Pavol II., SEAT dostal za úlohu pripraviť špeciálne auto. Malo predpísané rozmery, aby sa dostalo cez hlavný vchod štadiónov Realu Madrid a F.C. Barcelona. V roku 1981, po atentáte na Pápeža boli prijaté nové bezpečnostné opatrenia, tie Panda síce nespĺňala, ale nakoniec Jána Pavla II. Odviezla a dnes právom patrí medzi najslávnejšie SEATy.

Dvojmotorová beštia
Španielska automobilka mala vždy blízko k motoršportu a sem-tam vedela prekvapiť aj seba. Napríklad relyšpeciálom Ibiza „bimotor“ z roku 1986, ktorým zaskočil konkurenciu jazdec José María Serviá. Trakcia bola zabezpečená motorom na každej náprave, pričom, každý z nich mal vlastnú prevodovku. Výkon 300 koní pre malú Ibizu bol poriadne divokým sústom.

Inzercia

Ibiza Cabrio
Zaspomínajte si na modelový rad Ibiza. Malý hatchback je čisto objemovým modelom automobilky, ktorý plní firemnú kasu. Nie je určený na výmysly. Ale… existoval návrh, ktorý sa do tohto defilé krásne hodí. SEAT Ibiza Cabrio nakreslený na báze prvej generácie Ibizi má koncept 2+2. Výrobca napriek vtedajším trendom neplánoval umiestniť nad hlavy posádky ochranný oblúk. Návrh nakreslili Taliani z Ital Design a pochádza z pera Giorgia Giugiara, zodpovedného za vtedajší dizajn Ibizy.

Inzercia