Návšteva Retro Classics bola dobrá voľba
Veľtrh Retro Classics vznikol pred 15 rokmi z iniciatívy obchodného riaditeľa stuttgartského výstaviska a zberateľa historických vozidiel pána Ulricha Herrmanna. Dnes je označovaný za najväčší veľtrh historických vozidiel v Európe. Výstavná plocha za uplynulé obdobie narástla na 125 tisíc m², na ktorých v tomto roku rozložilo svoje stánky 1 555 vystavovateľov.
Text: Valentín Zbyňovský Foto: Georg Kludsky
Inzercia
Galéria je na konci článku
Stálice na veteránskom nebi
Prvé husle na veľtrhu hrali vozidlá Mercedes-Benz a Porsche. Pre nadšencov týchto značiek to bolo skutočné Eldorádo. Ich značkové múzeá sa nachádzajú len niekoľko kilometrov od veľtrhu a napriek tomu tu mali veľkolepé expozície.
Mercedes opäť zabrnkal na city fanúšikov vozidiel s trojcípou hviezdou a vystavil celý rad otvorených vozidiel. Takto si pripomenul 130 rokov výroby kabrioletov. V centre pozornosti bol model SL, víťaz súťaže Carrera Panamericana z roku 1952, ktorému robila spoločnosť otvorená verzia 300 SL Roadster z roku 1957.
Porsche pútalo pozornosť návštevníkov najmä prototypom predchodcu Porsche 924, s interným označením EA 425. Avšak ťažiskom ich výstavy bolo 40. výročie uvedenia modelu 924, s ktorým začal sériu modelov s motorom umiestneným vpredu. Porsche je jedným z výrobcov, ktorí obnovili výrobu náhradných dielcov predchádzajúcich modelov. Vďaka archívu nie je problém, zistiť všetky detaily hociktorého vozidla a rekonštrukcia je potom nie len hračkou, ale i zárukou, že vozidlo bude v historicky správnom stave.
Business
Veľtrh je predovšetkým obchod. V halách a na voľných plochách bolo odhadom asi 2 000 vozidiel, ktoré čakali na svojich kupcov, v mnohých prípadoch za ceny, ktoré vyrážali dych. Golf GTI z prvej série za 25,5 tisíc eur, Porsche Turbo za 220 tisíc eur, Mercedes-Benz 280SL Pagoda s baťovskou cenou 249 tisíc eur atď. Vo vyššej cenovej kategórii sú predvojnové luxusné a športové vozidlá, ktoré ponúkajú najmä renomované spoločnosti. Tu nezriedka sa ceny prehupnú cez milión. Záujemcovia o Porsche 911 či 914 si mali z čoho vyberať. Stačilo si už zvoliť len farebnú kombináciu. Napriek vysokým cenám, na mnohých svietil nápis – Predané! V kurze začínajú byť i mladšie Porsche s motorom vpredu. Zatiaľ sú cenovo dostupné i pre menej solventných zberateľov.
Exoty
V džungli nemeckých značiek sa kde tu objavila malá iskrička v podobne zaujímavého vozidla. Na stánku MG klubu sme videli kupé s elegantnou karosériu. Išlo o MG postavené na podvozku modelu TD z roku 1952 s karosériou vyrobenou karosárňou Vignale. Autorstvo sa pripisuje dizajnérovi Giovanimu Michelotti, ktorý v tom čase pracoval vo firme Vignale. Aby celková hmotnosť nepresiahla 1 050 kg, karoséria je vyrobená z hliníka.
Zaujímavé auto sme videli v hale č. 1. Bledomodré vozidlo na prvý pohľad vyzeralo ako Iso Rivolta, alebo modernizovaný Fiat Dino. Nakoniec sme sa dozvedeli, že ide o jediný exemplár vyrobený na objednávku. Podľa názvu (Michelotti M.M.) dvojsedadlové kupé navrhol Giovanni Michelotti a pod prednou kapotou pracuje motor Shelby 350 GT. Vozidlo bolo prvý krát vystavené na ženevskom autosalóne v roku 1967. A hoci už počas salónu si ho chcelo objednať 24 záujemcov, ostalo len pri tomto exemplári.
Veľtrh to nie je len obchod
Mnohých návštevníkom prilákajú do Stuttgartu tematické expozície a zbierky. V tomto roku vnútorné átrium bolo vyhradené holandskému múzeu Louwman. Táto rodinná zbierka historických vozidiel patrí dnes k najstarším a najväčším zbierkam veteránov na svete. Do Stuttgartu priviezli 9 vozidiel. Najstarším bol Benz 5 HP Phaeton z roku 1895 a najmladším Jaguar D-Type z roku 1955. Za zmienku stojí i Mercedes-Benz 500K Nürburg z roku 1933. Tento majestátny Pullman dostal posledný nemecký cisár Viliam II v čase keď už bol v holandskom exile. A komu nestačilo 9 exponátov v Stuttgarte, odporúčam navštíviť automobilové múzeum Louwman v Haagu.
Zaujímavá bola expozícia pretekárskych vozidiel Veritas. Vidieť celý rad športových a pretekárskych vozidiel, ktorých krátka, ale športovo úspešná kariéra sa začala po druhej svetovej vojne s technikou vygenerovanou z legendárneho BMW 328.
Vo vstupnej hale sa nedal prehliadnuť hráškovozelené majestátne vozidlo. Išlo o vernú kópiu automobilu Bugatti Typ 41. Ettore Bugatti bol talentovaný technik s obrovským citom pre estetiku. Jeho pretekárske vozidlá v 20. rokoch minulého storočia bodovali vo všetkých súťažiach. Jeho cieľom bolo vyrábať najlepšie autá na svete. Okrem výkonu mali byť veľké, pohodlné, luxusné a najmä drahé. Tak vzniklo jeho Bugatti Typ 41 nazývané Royal. Malo 15 litrový radový šesťvalec s odhadovaným výkonom 221 kW/300 koní a maximálnou rýchlosťou okolo 200 km/h. Prvým zákazníkom bol parížsky podnikateľ Armand Esders. Za návrhom karosérie stojí Ettoreho syn, Jean. Esdser jazdil len cez deň, preto v objednávke chýbali predné reflektory. Tento ale i ďalšie kuriózne detaily ako napríklad pozičné svetlá farby zelenej na ľavej a červenej na pravej strane robia z neho dodnes unikát. S takouto karosériou existovalo Bugatti len sedem rokov. Potom nový majiteľ pôvodnú karosériu nahradil konvenčnou uzatvorenou karosériou, ktorú nechal vyrobiť v parížskej karosárni Binder. Pôvodná karoséria bola zničená počas druhej svetovej vojny.
V roku 2010 sa rozhodol tím expertov postaviť presnú kópiu, ktorá by sa originálu podobala do poslednej skrutky. Keďže sa nezachovali žiadne výkresy, pomohli si dobovými fotografiami a počítačovou grafikou. Jediné čo je pôvodné je motor, ktorých bolo vyrobených viac ako vozidiel a poháňali lokomotívy. Po šiestich rokoch úmornej práce bolo vozidlo prvýkrát predstavené verejnosti na veľtrhu Retro Classics.
Nemalú pozornosť pútalo i vozidlo podobné autobusu bez okien. Tzv. Futurliner postavila v roku 1939 firma Yellow Truck a Coach Company z Michiganu a navrhol ho známy dizajnér GM Harley Earl. Vozidlo bolo dlhé 10, široké 2,5 a vysoké 3,5 metra. Poháňal ho dieselový štvorvalec s výkonom 110 kW/150 k. Išlo o reklamný mobilný karaván, ktorý slúžil na predvádzanie nových osobných automobilov. Počas akcie s názvom Parade of Progress navštívili 251 miest USA, Kanady a Mexika. Z 12 vyrobených sa dodnes zachovalo 9 exemplárov. Ten, ktorý sme videli v Stuttgarte slúžil ako recepcia.
Batéria budúcnosti
Medzi exponátmi sme natrafili aj na zaujímavý produkt. Nápis Olife zatiaľ nehovorí veľa, ale prichádza s revolučným produktom. Automobilové batérie, ktoré neobsahujú ani gram olova, sľubujú životnosť až 15 rokov. Okrem toho majú vyšší výkon a sú o 50% ľahšie ako bežné autobatérie. Zatiaľ sú 5 až 10 krát drahšie ako bežné. Výrobca predpokladá, že prvých klientov nájde práve medzi zberateľmi historických vozidiel, nakoľko pri veteránoch je životnosť najdôležitejším faktorom.
Future
Výskumy potvrdzujú, že záujem o historické vozidlá rastie. Nie je to len prostriedok zhodnotenia investície. Dôležitú úlohu tu hrá i spoločenský faktor. K tomu prispieva i tohtoročné motto medzinárodnej organizácie FIVA – World Motor Heritage Year, nad ktorým prevzalo záštitu Unesco. Veľtrh Retro Classics v Stuttgarte má budúcnosť a jasný plán. Do roku 2018 zväčšiť plochu o ďalších 35 tisíc m². Oproti iným podobným veľtrhom Retro Classics Stuttgart favorizuje i výborná dostupnosť. Stuttgartské letisko sa nachádza asi 200 m od výstaviska a tak pri dobrej logistike sa to dá stihnúť na otočku.
Termín pre budúci rok je už stanovený: 2. – 5. marca 2017.
[flagallery gid=34 skin=optima_jn]