Štyri desaťročia bez E-Type
Model E-Type prestali vyrábať pred 40 rokmi, no jeho sláva trvá dodnes.
Čítali ste Láska je len slovo od Simmela? Možno si naň nespomeniete, ale mne sa táto skvelá kniha spája s jedným autom. Hlavný hrdina sa prevážal na Jaguari. Vždy keď narazím na E-Type alebo na knihu, spoja sa mi spomienky na príbeh Olivera a Vereny. Dúfam, že nie som ojedinelý, že si to nenamýšľam, ale tak sa čítajú knihy, myslím tie, ktoré stoja za to. Zrazu ste medzi písmenkami, ste súčasť príbehu, hľadáte sa v hrdinovi alebo hrdinu v sebe. Bol som tam a vozil som sa na aute áut, na Jaguari E-Type. Johannes Mario Simmel napísal knihu Láska je len slovo v roku 1963. Možno pri písaní myslel na iný Jaguar, ale mne po hlave chodil ten, ktorý sa začal vyrábať v roku 1961.
Inzercia
Automobil mal cestu k úspechu vydláždenú tými najlepšími ingredienciami, aké výrobca do takého emotívneho auta môže dať. Páčivý dizajn, na ktorý sa nikdy nedá zabudnúť. Stretnete ho raz a odvtedy sa ho nezbavíte. Pri ďalšej náhodnej schôdzke sa zapozeráte naň a od údivu necháte otvorené ústa. V samej zamilovanosti si budete predstavovať, ako sa len tak, bláznivo a slobodne preháňate po vyhriatom pobreží, podvečer s otvorenou strechou pretínate vôňu prímorských reštaurácií. A keď si k tomu primyslíte úžasný zvuk a silné motory, auto snov je na svete.
Dlhá, dlhá predná kapota ukrýva charakterné agregáty, ktoré si vždy vyžadovali pozornosť. Stačilo, že ste zabudli na kontrolu oleja a mohlo to dopadnúť veľmi škaredo. Napriek tomu si svoj E-Type kúpilo viac ako 70 000 klientov.
Jaguar E-Type bol skonštruovaný ako 2+2 kupé a otvorený roadster. Určite nepreženiem, ak práve roadster budem glorifikovať na piedestál modelovej ponuky. V červenej farbe vyzerá božsky, ale asi by som neodolal legendárnej British Racing Green. Celkovo boli predstavené tri verzie. Series I. je výnimočne cenený variant. Je to presne ten, o ktorom doma snívate alebo ho máte v garáži na plagáte. Series II. bol prispôsobený americkej bezpečnostnej legislatíve, čím Jaguar odpovedal na obrovský dopyt po aute v Štátoch. Posledné štyri roky výroby patrili modelu Series III. Ani táto verzia sa nevyhla menším kozmetickým úpravám. Pod nádherný automobil sa najvýraznejšie podpísala ceruzka dizajnéra Malcolma Sayera.
Series I. mala pod tou pristávacou plochou pred čelným oknom dva rovnako výkonné agregáty. Motor s objemom 3,6 litra mal však o 100 Nm nižší maximálny krútiaci moment, ako relatívne veľká 4,2. Series II. mala k dispozícii 4,2 a Series III. aj dvanásťvalcový motor s objemom 5,3 litra.
E-Type je rovnako, ako podobné autá, obľúbený na filmovom plátne, ale aj na pretekárskych tratiach (najmä verzia kupé). Konštruktérom sa podarilo pripraviť aj limitované verzie. Low Drag Coupé bol nádherný superšport postavený výlučne na preteky. Vznikol len rok po oficiálnom spustení sériovej podoby modelu E-Type a bol vyrobený iba jeden kus. Od automobilky ho odkúpil firemný pretekár. Zaujímavým artiklom je ľahký E-Type Lightweight, z ktorých malo byť vyrobených v rokoch 1963 – 64 len 18 kusov. Pošuškáva sa, že nakoniec ich bolo len 12, aj z toho zrejme tri už nie sú medzi nami. Jaguar, ktorý sa spája aj s množstvom hollywoodskych hviezd, prestal schádzať z výrobnej linky v roku 1975.
Prečo som pri Simmelovi sníval o E-Type? Veď aj sám Enzo Ferrari o ňom povedal, že je to najkrajšie auto všetkých čias.
Text: Samuel Vanko
Foto: newsroom.jaguarlandrover.com