Šesťstovky
Vyrábať vozidlá na základe licencie alebo si vypomáhať už vyvinutými technológiami nie sú výdobytky dneška. Výrobcovia už zistili, že predávať licencie môže byť dobrý biznis.
Text: Emanuel Thurzo Foto: fiatgroupautomobilespress
Na túto štvoricu si spomeniete hlavne vďaka Fiatu. Fiat 600, NSU Fiat 600, Seat 600 a Zastava 600. Šesťstovky sú si podobné ako vajce vajcu, veď by sa aj dalo povedať, že sú to jednovaječné štvorčatá. Opraty však držal Fiat, španielsky výrobca už len konštruoval model 600 na základe licencie a ostatní sa tiež zviezli na jeho sláve.
Inzercia
Fiat 600 je známy aj v našich končinách a možno ste ho mali doma aj vy. Zaguľatené auto s motorom vzadu síce nevynikalo extrémnou dynamikou, ale dokázalo sa prepletať spleťou uličiek, ako myška. Charizmatický dizajn dotváral sparťanský interiér, v niektorých verziách nastriekaný vo farbe karosérie. Ideálne na naplnenie dopytu tých čias.
Seat bol spočiatku skôr lokálna značka a zásobovala len niektoré trhy. Aj preto je model Seat 600 u nás známy oveľa menej. Nájsť ho na predaj v slovenských inzerátoch je preto zázrak. V Španielsku však auto zohralo veľkú úlohu. Pomohlo pri rozbiehaní ekonomiky zdevastovanej civilnou vojnou.
Prístup automobiliek k vozidlám tiež naznačoval, kto v kvartete šesťstoviek hrá prvé husle. Zatiaľ čo Seat sa musel uspokojiť len s jednou motorizáciou, Fiat mal za zadnými sedadlami tri rôzne motory. Aj Zastava síce mala tri agregáty, no tretím len ukončila 30 ročnú produkciu. Rovnako pochodil aj NSU Fiat Jagst. V technickej tabuľke sme sa však venovali základnej motorizácii s objemom 0,633 litra.
Vozidlá sa od seba nijako veľmi neodlišovali. Mali upravené drobnosti a poznali ste ich na základe znakov na prednej maske. Ani jeden automobil nebol technologický zázrak, no napriek snahe o čo najlacnejšie auto, šikovní konštruktéri prepašovali na palubu niekoľko technologických lahôdok. Napríklad špeciálne vyvinutý podvozok, ktorý dokázal fungovať ako stabilizátor.
Vedeli ste?
Škaredá a mnohými odsudzovaná Multipla patrila kedysi pod modelový rad 600. Vo veľa častiach Talianska bola Multipla obľúbené taxikárske vozidlo. Nevynikala krásou, ale Fiat to zase zobral aspoň trocha rebelsky.
Prečítajte si tiež
Pred 40 rokmi prestali vyrábať skutočnú 500