Tajomstvá Mladej Boleslavi

Hľadať

Automobilky sú obrovský živý organizmus. Vývojári zlepšujú, dizajnéri kreslia, manažéri schvaľujú… alebo aj nie. Nazreli sme za vráta depozitu múzea Škody a našli tam niekoľko pokladov.

Text a foto: Samuel Vanko

 

Ísť do Mladej Boleslavi a nepozrieť si múzeum Škody Auto by bol hriech. Využili sme však naše novinárske preukazy a odomkli si nimi zadné vráta do depozitu, kde sa skrývajú prototypy, ktoré niekedy vážne, inokedy menej vážne zasiahli do budúcnosti automobilky.

Nepoznané
Tlak trhu, požiadavky zákazníka a samotný profit výrobcu sú najdôležitejšími usmerňovačmi. Pred rokom 1989 však nad tým všetkým trónila rozhodovacia vôľa strany, a tak niektoré nápady zelenú nedostali.
Vozidlá v tajnej miestnosti mladoboleslavského múzea sú existujúcim dôkazom, že v Škode nespali v tichu svojich kancelárií, ale snažili sa pozerať dopredu. Aj preto experimentovali s pohonmi, umiestnením agregátov i dizajnom. A tak sa tam dajú nájsť vizuálne známe modely s pohonom či motorom tam, kde by ste ho nečakali. Napríklad klasická 120 s pohonom predných kolies a či motorom vpredu. Videli sme tam vojenské kreácie, pokusné modely, ktoré sa do výroby nedostali a namiesto nich bol vyrobený pokrokovejší automobil. Objavili sme aj autá, na ktorých spolupracovali vyhlásení dizajnéri, no napriek tomu výrobné závody ich sériovú podobu nikdy neprodukovali.
Prekvapí vás inak celkom známy Favorit v trojdverovej verzii, či ako sedan. Zaujímavý je vývojový predchodca Škody 1000, podarené sú športové pokusy škodovky. Mohli sme si pozrieť, ako by vyzeral nástupca legendárnej 130 RS, no jeho výrobe tiež neboli manažéri naklonení. Pamätníci tých čias môžu privrieť oči a predstaviť si, aké by to bolo a či by to vôbec automobilke vtedy pomohlo.

Plechový herec
Jedným z uložených exponátov bol aj automobil známy ako Ferat, ktorý si zahral hlavnú úlohu v československom filme Upír z Feratu. Je postavený na základe športového kupé Škoda 110 Super Sport, ktorý bol v bielom spracovaní predstavený na bruselskom autosalóne v roku 1972. U nás bol pre hranaté tvary síce kritizovaným autom, v zahraničí sa však dočkal uznania aj od odbornej verejnosti. Na pohon slúžil pretekársky agregát z modelu 110 Rallye a vyrobil sa len jeden exemplár. Ešte v bielej farbe si zahral vo filme Zajtra ráno vstanem a oparím sa čajom, potom si zahral spomínanú hlavnú rolu si vo filme Upír z Feratu, kde bol priestriekaný na čierno a jemne upravený, aby vyzeral viac akčne a mihol sa aj vo filme Veľká filmová lúpež.

Škoda Favorit vo verziách sedan a trojdverový hatchback.

Vývojový predchodca Škody 1000MB, model Škoda 989.
Skoda 989

Škoda 973 pre Československú armádu, prezývaná Babeta (prezývku má z filmu „Kdyby tisíc klarinetů“).
Skoda 973 Babeta

Škoda 781, prototypy pred príchodom Favoritu s motorom vpredu a pohonom predných kolies.

Škoda 760 ID je dizajnové dielo talianskeho Ital Design. Motor je vpredu a poháňa prednú nápravu.
Skoda 760

Jeden z pokusov aplikovať predný náhon. Škoda 742 má vpredu pred prednou nápravou pozdĺžne uložený agregáto. Ako základ stál model 120.
Skoda 742

Škoda 739 je modernizovaná legendárna pretekárska Škoda 130 RS.
Skoda 739

Škoda 720 má motor vpredu a pohon zadnej nápravy. Karosériu vyrobili v Bratislavských automobilových závodoch (BAZ).
Skoda 720

Škoda 110 SuperSport bola hrdinom filmu Upír z Feratu. Aj preto má prezývku Ferat.

Prečítajte si tiež
Anglický buldog

Text a Foto: Samuel Vanko

Inzercia