Tatra 813 – Kolos

Hľadať

Na skúšobnú jazdu v nej sa dali nahovoriť len tí najväčší odvážlivci. Obrie vozidlo dokázalo prekonávať hlboké zákopy, kolmé prekážky a prebrodiť sa aj tým najnáročnejším terénom. Akoby sa jeho konštruktéri rozhodli držať Hannibalovho hesla: „Cestu si nájdem, alebo spravím.“ A tak sa zrodil mohutný Kolos.

Text: Lenka Mondočková Pripravené v spolupráci s magazínom Veterán SK.
Video: Československý armádní film 1976 a Samuel Vanko.

Základná verzia Tatra typu 813 8×8 s výstižnou prezývkou síce tento rok oslavuje okrúhle 50. výročie, stále však vzbudzuje nemalý rešpekt. V čase svojho vzniku (1967) sa totiž hrdila titulom najväčšieho predstaviteľa nákladných úžitkových vozidiel. Po prvých 16 kusoch nasledovali ďalšie a kým sa ich výroba v roku 1982 nadobro skončila, celková produkcia dosiahla číslo 11 751.

Bez rukavičiek
Tatru 813 nevyvinuli preto, aby sa s ňou zaobchádzalo v rukavičkách. Pôvodne mala slúžiť najmä pre potreby armády ako ťažké terénne vozidlo vhodné na tie najnáročnejšie cesty a do rôznych klimatických podmienok. Vozidlá boli prispôsobené aj pre montáž rôznych špeciálnych nástavieb, napríklad snežného pluhu alebo buldozérovej radlice. Vďaka účinnej filtrácii vzduchu s individuálnym zapojením pre všetkých členov posádky sa Tatra 813 mohla pohybovať aj v chemicky alebo rádioaktívne zamorenom prostredí.

Hľadáte klubové tričká a neviete si rady? Chcete dobrú cenu a skvelú kvalitu? Žijeme tričkami, čiapkami, tlačíme a aj vyšívame.

Stavebnicová koncepcia dovoľovala stavbu automobilov s rôznym počtom náprav, a to 4×4, 6×6 s jednou nápravou vpredu a dvoma vzadu, 6×6 s dvoma nápravami vpredu a jednou vzadu a 8×8 s dvoma prednými nápravami. Existuje celý rad špeciálnych, navzájom značne unifikovaných typov T 813, ktoré sa vyrábali v pomerne veľkých sériách. Základ však predstavuje štvornápravová Tatra 813 „Kolos“ určená na prepravu ťažkých prívesov a podvalníkov po ceste (do 65 ton) ako aj na prepravu materiálu na ložnej plošine.

Dobrý základ
Spoločný pre automobily radu Tatra 813 je mobilný podvozok, ktorý spája osvedčené prvky koncepcie s novým špeciálnym konštrukčným riešením. Ako pohonná jednotka slúži dvanásťvalcový vznetový vzduchom chladený motor radu T 930 s valcami usporiadanými do V. Ojedinelé riešenie prevodového ústrojenstva umožňuje vytvoriť dvadsať jemne odstupňovaných rýchlostných stupňov pre jazdu dopredu a štyri dozadu. Takto automobil získava vysoké trakčné vlastnosti potrebné pre ťah ťažkých prívesov a vysokú maximálnu rýchlosť v prípade samostatnej jazdy.

Tričko značky Vintage District vyrobené zo 100 % bavlny je jemné na dotyk. Ilustrácia pochádza z dielne umelca Miroslava Vomáčku a je doplnená grafikou z grafického štúdia Artwell.

Jazdné vlastnosti zlepšuje aj sústava uzamykateľných nápravových a medzinápravových diferenciálov či použitie širokoprofilových pneumatík s centrálnym ovládaním ich tlaku počas cesty. Charakteristickým znakom pre rad vozidiel T 813 je aj bezkapotová búdka vodiča, ktorá mu umožňuje dobré ovládanie a zabezpečuje posádke dostatočné pohodlie.

Koľko chutí, toľko tatier
Podvozok T 813 8×8 bol určený pre rôzne nástavby. Pri rázvore 1 650 + 3 200 + 1 450 mm mal celkové rozmery 8 890 x 2 500 x 2 790 mm, hmotnosť 11 200 kg a brodivosť 800 mm. Podvozky T 813 6×6 slúžili pri stavbe ťahačov prívesov do hmotnosti 100 ton a jednostranných sklápačov. Ťahače mali rázvor 1 650 + 2 700 mm, rozmery 7 760 x 2 500 x 2 620 mm, hmotnosť 11 930 kg, palivovú nádrž objemu 380 litrov, rýchlosť 70 km/h a spotrebu 50 l/100 km. Sklápače s rázvorom 3 050 + 1 350 mm a rozmermi 7 600 x 2 500 x 2 800 mm s korbou o objeme 12 m3 vážili 12 250 kg, mali nosnosť 17 700 kg a spotrebu 45 l/100 km pri rýchlosti 55 km/h.

Podvozky T 813 4×4 sa používali pri montáži ťahačov prívesov do hmotnosti 65 ton a ťahačov návesov. Ťahač prívesov mal rázvor 3 500 mm, rozmery 7 000 x 2 500 x 2 570 mm, hmotnosť 7 000 kg, nosnosť 9 500 kg a spotrebu 45 l/100 km pri rýchlosti 65 km/h. Ťahač návesov T 813 NT s rázvorom 3 700 mm a rozmermi 6 165 x 2500 x 2 550 mm mal zaťaženie točnice 9 500 kg, celkovú hmotnosť súpravy 38 t, spotrebu 45 l/100 km a dosiahol rýchlosť 90 km/h. Model T 813 NTH bol ťahač návesov do hmotnosti 32 ton s hydraulickým sklápaním.



Inzercia