Techno-Classica Essen 2017
Po tohtoročnej výstave v Stuttgarte som čítal názor, že pomaly sa vytrácajú dôvody, prečo ísť na veľtrh či výstavu, obetovať mu čas a nakoniec aj priestor v médiu. Je pravda, že sa výstavy na seba podobajú, často tam vidieť tie isté autá. Dokonca sa tam neoplatí ísť ani s veľkou nádejou, že nájdete historické vozidlo, ktorého cena by vás oslovila. Predajcovia si zvyknú vypýtať oveľa viac než je trhová cena a dôvod na to majú tradične výstavný – lebo návštevníci prežívajú určitú eufóriu a azda na niečo pristanú. Ale…
Text a foto: Samuel Vanko
Kto hľadá nájde
Vždy je nejaké ale a každý, kto príde má to svoje. Pre mňa sú veľké výstavy sviatok. Na vlastné oči si rok čo rok a rovno viac krát, oživím spomienky na tie najfajnovejšie automobily sveta. Kde inde by sa dali nájsť F40, slávne Mercedesy, autá, ktoré existujú len po jednom kuse, najdrahšie investičné vozidlá a nakoniec aj hŕba ľudí, hrdá na svoje poklady, s ktorými sa dá hodiny zapálene debatovať o autách? Áno, v múzeách, ale výstava má niečo navyše. To všetko je pokope a má to svojskú atmosféru, rozmanitosť rôznych expozícií, uvidíte diela umelcov venujúcim sa histórii, autá, na ktoré ste možno už zabudli. A navyše, kto hľadá a poprehŕňa sa v tej záplave áut a artefaktov ako v koši s oblečením v čínskom obchode, niečo zaujímavé nájde. Minulý rok som natrafil na svetlo s motocykla Triumph, ktoré som navyše ako na trhu zjednal za bohovskú cenu, tento rok som si priviezol pár kúskov starej literatúry. Nie je to auto, ani motorka, ale spomienka, spolu s tisíckami fotografií je to skvelá.
Ohurujúce štatistiky
Veľtrh Techno-Classica Essen zaplnil 120 000 m2 externých a interiérových výstavných plôch, na ktorých celkovo 1 250 vystavovateľov a viac ako 200 klubov predviedlo 2 700 automobilov. Bol som tam počas novinárskeho dňa (resp. dňa pre tých, ktorí sú ochotní zaplatiť dvojnásobné vstupné) a potom aj počas prvého oficiálneho výstavného dňa. Keď sa brány výstaviska otvorili pre širokú verejnosť, stále sa ta hemžilo toľko ľudí, že v tých najzaujímavejších halách sa takmer nedalo hýbať. Plné boli bufety, ľudia posedávali na lavičkách, tmolili sa pomedzi autá, narážali do seba, uhýbali fotografom, ktorí nestihli všetko nafotiť počas prvého dňa. Štatistika hovorí, že v súčte všetkých dní, si výstavu prišlo pozrieť viac ako 185 000 návštevníkov. Organizátor napočítal až 41 národností. Tým si výstava potvrdila vedúcu pozíciu na medzinárodnej pôde medzi podobnými podujatiami, s tým istým tematickým zameraním. Ohromujúce čísla.
Prečítajte si tiež
Ako bolo na Prvomájovej Tatra rallye
Hegemónia Porsche
Na veľké výstavy pravidelne chodia súkromní zberatelia, firmy zaoberajúce sa obchodom s historickými vozidlami, ale aj veľké automobilky, ktoré vyšlú tím ľudí, starajúcich sa o odkaz a dedičstvo značky. V Essene tradične nechýbali najsilnejší domáci hráči, ktorým veľkosťou dominoval celý koncern Volkswagen, nasledovaný značkou Mercedes-Benz. VW priviedol všetky svoje poklady, od Porsche Classic až po historické Lamborghini, nechýbal SEAT a tradične ani česká Škoda. Tá tento raz opäť ukázala pretekárske modely, ale aj niekoľko ľudovejších áut, či vzácny Popular Monte Carlo.
Celý článok si prečítate v magazíne Veterán SK 05/2017
[flagallery gid=63 skin=optima_jn]