Turbo éra

Hľadať

Rétromobile 2019

Renault si tento rok pripomína časť svojej slávnej motoršportovej histórie spojenej s turbodúchadlom. Popri tom oprášil viacero „turbolegiend“.

Text: Samuel Vanko Foto: autor, Renault

Prvý medzi najlepšími
Pred 42 rokmi vstúpil pretekársky tím Renault do kolotoča F1 a bol prvý, kto na horúce okruhy postavil formulu s preplňovaným motorom. Trvalo mu dva roky, kým si s autom zaknihoval triumf v podobe víťazstva. Postaral sa oň Jean-Pierre Jabouille v roku 1979. Teda presne pred 40 rokmi. Bola to revolúcia. Formula zrazu mala malý, jeden a pol litrový agregát, ktorý točil ukričaných 12 000 otáčok za minútu. Vývoj šesťvalcového motora začal v roku 1975 a vrátane dvoch turbodúchadiel, spojky a štartéra vážil len 180 kilogramov. Triumf bol cennejší aj vďaka tretiemu miestu druhého Renaultu, ktorý šoféroval René Arnoux.

DOBOVÉ ZÁBERY MONOPOSTU TU< <<<<<

Turbo v civile
Renault usilovne pracoval na aplikovaní turbodúchadiel aj do bežných produkčných automobilov. A niekoľko z nich nedávno ukázal aj na verejnosti. Spomedzi svojich slávnych áut automobilka vybrala model Renault R5 Turbo z roku 1980. O svoj najväčší lesk sa R5 postarala na tratiach rely. Jeho malá jednaštvorka mala výkon až 116 kilowatov a v roku 1981 talentovaný pretekár Jean Ragnotti s erpäťkou vyhral 49. ročník rely Monte Carlo. Medzi civilnými autami je Turbo zjavom. Má poháňanú zadnú nápravu a potrebuje skúseného vodiča. Jeho svalnaté telo patrí medzi vyhľadávané zberateľské kúsky.

Rétromobile 2019

Z múzea Renault povyťahoval aj modely Renault 11 Turbo z roku 1984 a tiež jeho derivácia Renault 9 Turbo z roku 1985. Ich benzínová 1,4 disponovala výkonom 77 kW (105 k). S krútiacim momentom 157 Nm zvládli Renaulty šprint na 100 km/h za 9 sekúnd, čo bolo v tom čase pre civilné autá s objemovým potenciálom pre automobilku veľmi slušné. Model 11 sa od 9 líšil počtom dverí. Model 11 ich mal päť a bol nasadzovaný v pretekoch rely. V roku 1987 pomohli konštruktéri jedenástke aj k vyššiemu výkonu. Inovovaný agregát dosahoval maximum 84,5 kW (115 k). Obe autá boli zaujímavé aj svojou výbavou, ktorá im dávala trocha športovejší šmrnc. Štvordverový sedan Renault 9 si vo svojom segmente vydobyl obdiv a rešpekt.

Nezabudnuteľné
Na prehliadke nechýbal ani pohodlný model 18 Turbo, ktorému slúžil na pohon benzínový štvorvalcový agregát s objemom 1 565 cm3 a výkonom 81 kW (110 k). Jeho maximálna rýchlosť vrcholila pri hodnote 185 km/h. To na auto z roku 1980 tiež nebolo zlé. O zvedavcov nemal núdzu ani model Fuego Turbo z roku 1983. Aj pod jeho prednou kapotou bola uložená pohonná jednotka s objemom 1,6 litra, no maximálny výkon mal hodnotu 97 kW (132 k). To Fuegu stačilo na rýchlosť očarujúcich 200 km/h.

Ako jednorožec či nájdený poklad pôsobil medzi autami krásny modrý Renault 5 Alpine Turbo z roku 1981. Jeho turbodúchadlom preplňovaná motorizácia s objemom 1,4 litra dosahovala maximálny výkon 81 kW. Išlo o vylepšenú verziu modelu 5 Alpine z roku 1979 a vo svojej najsilnejšej špecifikácii dosahovala maximálnu rýchlosť 185 km/h. V tom čase to bol jeden z najlepšie vybavených a najsilnejších automobilov v segmente malých vozidiel.

Do expozície sa zmestil aj reprezentatívny model 21 Turbo. Jeho výkon 129 kW (175 k), ktorý konštruktéri vydolovali z dvojlitrového štvorvalca, bohatá výbava a komfortné jazdné vlastnosti dokázali konkurovať zabehnutej nemeckej konkurencii z prémiového segmentu. Model 21 si však užil slávu aj na pretekárskych tratiach. Jean Ragnotti s 21 vyhral francúzsky šampionát. Vývojárom sa podarilo z motora dostať výkon ohromných 316 kW (430 k).

Inzercia