Volkswagen T3 a lak pre náročných
Lakovanie historických vozidiel je celá veda a pri kúskoch, ktoré majú už od počiatku špeciálne určenie, je to ešte o chlp ťažšie. Pozreli sme sa na to, ako sa robí matný lak.
Text: Maroš Schmidt, Samuel Vanko Foto: Maroš Schmidt
Matné laky sú dnes módne, no kedysi to tak vôbec nebolo, ba skôr naopak. Patrili viac pracovným strojom či vojenským vozidlám. Dnes sa farbia štetcom, obyčajným sprejom. My sme však boli zvedaví, ako sa s matným lakom pracuje v podmienkach profesionálnej dielne, kde majú historické autá na denno-dennom programe. Ako figurant stál Volkswagen model T3 vo verzii Syncro. Offroad, ktorý sa musí vo svojom živote pobiť s nejedným ostrým konárom alebo trčiacou skalou.
Druhy matného laku
„V tom základnom rozdelení hovoríme o úplne matnom a polomatnom laku,“ hovorí Marián Kučík z dielne Kucik Bros a dodáva, že pri rôznych lakoch je skôr rozdiel v časovom hľadisku. „Niektoré laky zmatnejú rýchlejšie, iné pomalšie. Dôležité je však vedieť, s čím pracujete. Môže sa pridávať „matovač“ do klasického laku. V tom prípade vznikne náter, ktorý po úplnom vyschnutí ostane matný. Z hľadiska kvality a odolnosti proti vonkajším vplyvom je lepšie, ak sa najskôr nanesie samotná farba a až na to matný lak. Pritom je jedno, či sa matný lak nanáša na čiernu, bielu alebo červenú farbu.“ Možno panuje názor, že matný lak je odolnejší. Vizuálne tak totiž pôsobí, ale ako hovorí špecialista z Kucik Bros., všetko záleží od samotnej kvality laku a výrobcu. „Poškodenia však na matnom laku vidno ťažšie, keďže svetlo odráža inak ako čisto lesklý lak.“
Keď sa lak poškodí
Pri samotnom striekaní je veľmi dôležité dbať na prípravu. Pri lesklom laku je možné nedostatky opraviť, pri matnom je to extrémne zložité. Navyše, voľba matného laku nie je ekonomickým rozhodnutím, keďže nie je o nič lacnejší ako lesklý lak, skôr naopak. Matný lak býva často používaný na vojenských vozidlách, keďže sa tak nelesknú, poškodenia nie sú okamžite viditeľné a neodborná oprava býva jednoduchá. Zoberie sa štetec alebo sprej a poškodené miesto sa nastrieka. Výsledný efekt je však adekvátne neprofesionálny. Pri profesionálnom nanášaní matného laku je oproti lesklej verzii práca jednoduchšia len z toho aspektu, že matný lak sa neleští. „Fakt, že sa matný lak neleští, má istú nevýhodu. Škrabance sa nedajú rozleštiť ako pri lesklom laku, preto treba auto jedine prelakovať.“