Volvo 440. Nudný Švéd?
Nudný Švéd? Ale kdeže. Volvo 440 možno na prvý pohľad nevyzerá, že by vám roztancovalo automobilovú dušu, no svoje miesto v análoch motorizmu určite má.
Text: Samuel Vanko Foto: archív
Rodinného päťdverového Švéda predstavili v júni roku 1988. Jeho základom je technológia zo športového kupé typu 480 a Volvo ním demonštrovalo, že pohon predných kolies je budúcnosť a pre nich tá správna cesta. To malo byť aj úlohou modelu 440. Chystaný automobil mal so 480 spoločný vpredu priečne uložený agregát, spomínaný pohon prednej nápravy a jeho konštruktéri chceli dosiahnuť aj obdobné jazdné vlastnosti. O 480 sa tradovalo, že ich mala na vysokej úrovni a podľa skúseností vodičov z čias 440, na tom novinka nebola o nič horšie.
Nové horizonty
Práce na 440 boli odštartované v roku 1978 a vývojári dobre vedeli, že pracujú na modeli, ktorý bude pre automobilku znamenať oveľa viac, než len objemový artikel na zaplnenie firemnej kasy. Mali pomerne voľnú ruku a zväzovala ich len zodpovednosť stvoriť výborné auto s využitím prelomových elementov. Projekt nazvali Galaxy. Chceli sa vo svojom segmente stať hviezdou, tak to označenie sadlo ako uliate.
Prvý prototyp s pohonom predných kolies bol pripravený už v roku 1980. Tento vývojový krok mal predviesť len technológiu a naznačiť, kam sa Volvo chce uberať. No, ako sa neskôr ukázalo, ani dizajnovo nebol prototyp ďaleko od sériovej 440. Prototyp z roku 1980 niesol označenie G4 a Volvo si otestovalo novú cestu, ktorou sa chcelo vybrať. G4 mala pohon predných kolies. Švédi chceli sebe a aj svetu ukázať, že aj predokolka vie byť zábavná a zároveň komfortná. Vozidlo malo celkom štedrý vnútorný priestor a zvonka si stále zachovávalo kompaktné rozmery.
Inzercia
Dva modelové rady
Keď sa vývoj Galaxy chýlil ku koncu, Volvo sa rozhodlo, že do sériovej výroby pustí dva modelové rady. Zatiaľ čo kupé 480 bolo predstavené na ženevskom autosalóne v roku 1986, dopracovaná technológia na svoj debut ešte len čakala. Predstavili ju práve v modeli 440 o dva roky neskôr a Volvo týmto modelom mierilo na klientov poškuľujúcich po automobiloch strednej triedy.
Volvo 440 kombinovalo viacero dôležitých vlastností. Zadná časť pripomínajúca hatchback, nebola typicky hatchbacková – dnes by sme ju zrejme bez ostychu nazvali liftbackom – bola premyslená a umožnila konštruktérom zmestiť dozadu delené sedadlá s množstvom priestoru pre posádku. Päť miestny interiér za chrbtami zadných pasažierov skrýval ešte dobre dostupný veľký batožinový priestor. Tento koncept bol pre Volvo veľmi dôležitý a vo Švédsku nemohli s praktickosťou 440 nijako experimentovať. Nový model mal byť totiž priamym náhradníkom modelu 340, s ktorým sa chvíľu dokonca súbežne vyrábal.
Na rovnakej platforme vznikol o desať centimetrov väčší model typu sedan s označením 460. Ten mal síce pohodlný interiér, no do kufra sa liezlo o niečo zložitejšie. Volvo však novú technológiu využilo naplno. V roku 1991 automobilka predstavila, znova poriadne hranatý, ale sľubný variant 850. Na ňom Volvo ukázalo niekoľko nových dizajnových prvkov, ktoré v roku 1994 prebrala aj menšia 440.
Veľký výber
Výroba modelu 440 bola ukončená v roku 1996 a Volvo ho vymenilo oblejšími a tiež mimoriadne obľúbenými vozidlami s označením S40. Počas jeho aktívnej kariéry sa pod prednou kapotou vystriedalo viacero zaujímavých agregátov. Objemové spektrum začínalo na hodnote 1,6 litra a vrcholilo silným dvojlitrom. Medzi nimi bola 1,8 bez turbodúchadla, ale aj s turbodúchadlom. Pre tých, ktorí preferovali naftu, aj keď v tých časoch jej sila ešte ani poriadne nezačala naberať na sile, Volvo ponúkalo vznetový štvorvalec s objemom 1,9 litra. Motory boli kombinované s 5-rýchlostnou manuálnou alebo 4-rýchlostnou automatickou prevodovkou. Spočiatku rozohnené 440 krotili vpredu kotúčové a vzadu bubnové, neskôr sa pridali kotučové brzdy na všetkých kolesách.
Celkovo bolo vyrobených 460 822 kusov modelu 440 a síce v tomto prípade nejde o žiaden vyhľadávaný zberateľský artikel, svoju úlohu v portfóliu automobilky zohral veľmi dôstojne a dokázal, že Volvo sa vyberá celkom dobrým smerom.
Čo ste o Volve 440 nevedeli
1. Volvo 440 bolo k dispozícii aj vo verzii policajného vozidla a používalo sa ako štandardné hliadkové vozidlo pre vnútroštátne policajné jednotky a regionálne policajné služby v krajinách, ako je napríklad Holandsko.2. Séria 400 nikdy nebola sériovo vyrábaná vo verzii kombi. Dve externé dizajnérske spoločnosti navrhli a vytvoril náčrt, akoby mohla takáto verzia vyzerať. Nakoniec kombík postavili vo Francúzsku a jeden z prototypov je súčasťou zbierok múzea Volvo.
3. Dizajn modelu Volvo 440 sa pripisuje Petrovi van Kuilenburgovi, ktorý pracoval vo vývojovom oddelení Volvo Car B.V. V skutočnosti bol vytvorený na báze prototypu G4 navrhnutom vedúcim dizajnu Jana Wilsgaarda.
4. Holandská spoločnosť ponúkala súpravu na úpravu vozidla na typ kombi. Zadné dvere hatchbacku boli odstránené a nahradené strechou, bočnými oknami a vekom batožinového priestoru zo sklenených vlákien. Spoločnosť Volvo sa v tomto projekte nijako nezúčastňovala – dokonca ani neudelila certifikát na takéto úpravy.
5. Existovala aj verzia rallycross. Mala 16V motor Volvo s objemom 2,3 litra a výkonom 715 k. Súťažila v roku 1992.
6. Model 440 Turbo mal štandardne montovaný palubný počítač. Dokázal zobraziť spotrebu paliva, priemernú rýchlosť, dojazd, teplotu oleja, teplotu chladiacej kvapaliny a vonkajšiu teplotu. Pri zapnutí zapaľovania sa na displeji zobrazí „OK“, ak je hladina oleja správna.
7. Od 1. decembra 1991 spoločnosť Volvo Car B.V zastavila výrobu série 400 a namiesto toho bola premiestnená výroba do spoločnosti NedCar B.V. Nová spoločnosť bola vo vlastníctve holandského štátu, Volvo Personvagnar AB a Mitsubishi Motors.
8. Koncepčný automobil LCP 2000 bol predchodcom série 400. Projekt Light Component Project bol predstavený na jar 1983 a bol funkčným prototypom budúceho ľahkého auta. Model LCP2000 bol vyrobený z rôznych ľahkých materiálov, mal pohon predných kolies a mal vpredu priečne uložený motor.