XV. Celoslovenský Trabant zraz

Hľadať

Celoslovensky zraz Trabantov 03

Posledný júnový víkend patril stretnutiu vozidiel, ktoré si v niekdajšom Československu vyslúžili mimoriadnu popularitu. Obvykle preto stačí jediný pohľad na karosériu neveľkých rozmerov, aby v nej človek rozpoznal typické krivky Trabantu. V Martine sa ich tento rok zišlo 76. Bez ohľadu na historickú či technickú zaujímavosť, farebné spracovanie alebo silu klaksónu, všetky prišli podporiť dobrú vec.

Text a foto: Lenka Mondočková

Inzercia
REKLAMA NA VOMACKU TRICKA

Už od skorého sobotného rána boli isté minimálne dve veci. To, že pôjde o naozaj horúci deň a že martinské Námestie SNP nie je ohraničené červeno-bielymi páskami len tak. Rozhorúčená kamenná dlažba bola pripravená pre vyše stovku kolies, ktoré vyrazili na stretnutie nielen z domácich, ale aj českých a poľských garáží. Spolu s vášnivými trabantistami sa tak z tieňa rozhodli vystúpiť i okoloidúci zvedavci a fanúšikovia tejto značky. Príchod kolóny oznamovalo hlasné trúbenie a uzatvárala ľahká dymová clona, ktorá sa pozvoľna rozplývala v takmer nehybnom vzduchu. Kapoty Trabantov zažiarili naplno, odhalili vo svojich radoch niekoľko unikátov, ale neprišli len kvôli obdivu. Hlavou myšlienkou 15. ročníka Celoslovenského Trabant zrazu bola zbierka pre dvanásťročného Daniela Droppu, ktorému život nedoprial veľa zdravia. Veď kto iný by mohol lepšie reprezentovať ideu, že aj malý skutok môže mať veľký význam, ak nie práve tieto kultové vozidlá? Čaro Trabantov zafungovalo a snaha Miroslava Farkaša, člena Veterán klubu Martin a organizátora podujatia, mala svoj úspech. Nielenže sa podporila dobrá vec, ale predtým, než sa Trabanty pohli opäť o kúsok ďalej, vylepšili deň všetkým, ktorí sa na ne do Martina prišli pozrieť.

Každý Trabant zaujal niečím iným. Či už vo verzii taxi, požiarnického auta alebo ako kabriolet. Výnimočnosť niektorých sa dala poznať už len preto, lebo sa na domácich zrazoch objavujú skutočne zriedkavo. Medzi nimi bol aj Trabant Tramp, ktorý vznikol ako civilná verzia odvodená od vojenského Trabant Kübel (vo voľnom preklade „vedro bez vrchnáku“). Za 50 rokov výroby vzniklo približne 10 000 kusov, pričom Tramp slovenského majiteľa pochádza z roku 1972. Jeho odolnosť preverila aj účasť na minuloročnom celosvetovom zraze Trabantov v Nemecku, kde bez poruchy prešiel 1 450 kilometrov.

Najstarším Trabantom na podujatí bol Trabant 600 z roku 1963. Do Československa sa z tohto ročníka doviezlo približne 270 kusov a na Slovensku sa nachádza pravdepodobne len jeden z nich.

[flagallery gid=42 skin=optima_jn]

Inzercia