Zbohom Landie!

Hľadať

Land Rover Defender history _ 07

Rok 2015 sa stal posledným pre legendárny anglický off-road Land Rover Defender. Ale na nekrológy je priskoro. Má na svete toľko obdivovateľov, že sa oň nemusíme báť.

 
Inzercia

 

Je filmová hviezda, legenda medzi konkurenciou, postrach milovníkov luxusnej jazdy a hlavne… nepoznám človeka, ktorý by do neho nebol zamilovaný. Na filmové plátna ho to lákalo od začiatku. Naháňal levy v Afrike, sprevádzal expedície. Možno ho ešte niekoľko filmových rolí čaká, no posledná skutočne výrazná bola vo filme Skyfall, kde si Defík zahral po boku agenta 007. Vedeli ste, že kým vznikol Defender, predchodcovia mali len číselné označenia?

Začiatok najtvrdšieho off-roadu značky Rover odštartovala nutnosť. Krátko po druhej svetovej vojne bolo potrebné nájsť výrobný program, ktorý by pomohol udržať automobilku nad vodou. Vznikol tak núdzový plán, dnes svetoznáma výroba terénnych vozidiel. Manažéri založili špeciálne oddelenie Land Rover a vývojári stihli predstaviť terénne vozidlo ešte v roku 1948. Land Rover Series I. mal črevá z osobného auta a fabrika plánovala vyrobiť a predať dovedna 5 000 vozidiel. Úspech však preskočil očakávania a predalo sa až 8 000 „zablatených hranáčov“. Preto prišlo rozhodnutie, naďalej pokračovať v záchrannom programe a v roku 1961 Land Rover predstavil model Series II. Dizajn sa veľmi nezmenil.

Ani pri verzii Series I. nebolo veľmi poznať, ako postupne dospievala a rovnaký osud čakal aj Series II. Malé korekcie, drobné vylepšenia, no dizajn tradičný. Pravdupovediac, chvalabohu, veď aj vďaka tomu tu dnes oplakávame koniec jednej fantastickej éry.

Dvojka vydržala na trhu až do roku 1983, keď ju vymenila Series III., ktorá však po krátkom čase prišla s novým názvom Defender – túto zmenu si vyžiadal nástup modelu Discovery. Aj Defender razil teóriu čo najmenších zmien. Čas ho trocha zaoblil, niektoré rýdzo kovové súčasti boli nahradené plastom, zmenami prešli blatníky, dizajnéri si všimli disky kolies a mriežku chladiča. Najviac sa menilo pohonné ústrojenstvo, samotný pohon a podvozok. Tieto súčasti podliehali starnutiu, ktorému dizajn odolával. Dopyt si vyžiadal naftové motory (dominoval 2,5 litrový diesel, neskôr vymenený za modernejšiu 2,3). Vrcholný benzínový motor mal osem valcov do V a 3,5 litra.

Ak ste sa niekedy stretli s Defendrom, nezabudnete naň. Sedíte trocha vyosený, nie rovno. To je základný poznávací znak. Ergonómia je otázna a za volantom sa unavíte rýchlejšie, ako pri rannom behu. Ak ste tú česť nemali, stačí si prečítať dobrodružstvá, ktoré s autom zažívali posádky na podujatiach Camel Trophy. Nástupca je známy, ale aj tak. Ak máte doma Defender, nepredávajte ho. O chvíľu môže byť po ňom zaujímavý dopyt.

Prečítajte si tiež
Pred 40 rokmi prestali vyrábať skutočnú 500

Text: Emanuel Thurzo
Foto a video: Land Rover

Inzercia