125 rokov automobilky FIAT
Fiat oslavuje 125 rokov od svojho prvého vyrobeného auta. A my sme sa pozreli, ktoré modely v jeho histórii nám vedeli narobiť šelest na srdci, a o ktorých dodnes snívame.
Text: Samuel Vanko Foto: Stellantis
Automobilka Fiat jednoznačne patrí medzi tie, ktoré výrazne ovplyvnili motoristický svet. Ak teraz pátrate po pamäti v čom, tak minimálne v jednej veci áno. Napríklad rozhýbala povojnové Taliansko, keď na trh vypustila legendu medzi malými autami – FIAT 500. V tom čase to bol bestseller a dnes je z tohto krpca zberateľská lahôdka.
Že to je málo? Tak potom si musíme roztvoriť jej portfólio a pritom opomenieme fakt, že pod jej krídlami sa nachádza niekoľko legendárnych automobilových značiek. Zahĺbili sme sa do listovania v knihe o historických Fiatoch, ale aj modernejších modelov. Našli sme toho veľa a tu sú čerešničky.
Beštia z Turína
Označenie beštia býva pri autách časté. Raz za to môže výkon, inokedy vzhľad a niekedy len obyčajný marketing. Ale my sme našli naozajstnú beštiu. Pochádza z Turína, domovského mesta Fiatu a keď naštartuje, zľaknú sa aj tí najodvážnejší. Naživo ju vídať na viacerých akciách. Raz ju naštartovali pred bránou do jednej haly na parížskej výstave Retromobile. Bolo to, akoby sa rozpútalo peklo.
Zriedka bolo označenie beštia pre auto také vhodné, ako v prípade tohto šialeného Fiatu. Nech sa naň pozriete akýmkoľvek spôsobom, bude vo vás budiť strach i rešpekt. Automobilový svet pozná tohto neokrôchanca ako Beštiu z Turína, no aj on má svoje naozajstné meno. Oficiálne má v rodnom liste napísané Fiat S67. Pre svoj monštruózny vzhľad a ten šialený, 28,5 litrový agregát, z ktorého šľahajú plamene si nič iné, ako beštia nezaslúžil. Maximálny výkon 300 k dokáže aj dnes vystreliť obrovskú cigaru neovládateľnou rýchlosťou. Fiat S67 vznikol, aby pokoril všetky rýchlostné rekordy. Chceli by ste ho vidieť na živo? Napríklad na Goodwoode sa cíti ako doma.
Fiat-Abarth 850TC Berlina
Niekedy sa natíska otázka, čo by bol Fiat bez svojho dvorného úpravu Abarth? Možno len jeden z mnohých obyčajných výrobcov? To určite nie. Fiat dokázal aj samostatne postaviť pár skutočne vzrušujúcich modelov. Lenže Abarth má v histórii talianskej fabriky nezameniteľné miesto. Hlavne v 50. a 60. rokoch minulého storočia robil z Fiatov legendy, ktorých sláva žije dodnes. Tak napríklad model 850TC, postavený na báze malej 600. Áno, bolo to auto pripravené na preteky, ale úchvatné na ňom je, že ten malý motor, akoby z motokáry, dokázal vyhrávať. Mal 52 k a konkurenti sa ho napriek tomu báli. Auto si uchmatlo napríklad skalp z Nürburgringu v roku 1963.
Fiat 131 Abarth Rally
Walter Röhrl si s ním roku 1980 vyjazdil svoj prvý titul a model koncom 70. rokov doslova ovládal tabuľky víťazov. Auto, ktoré vznikalo na pozadí ťahanice medzi Fiatom a Lanciou ohúrilo svojimi výkonmi celý motoršportový svet. V súťažnej špecifikácii výkon jeho dvojlitra dosahoval vrchol 240 k, čo je na také ľahké auto úchvatné. V bojových farbách a s rozširujúcim bodykitom vyzerá nahnevane a svalnato. Vzniklo 400 homologizačných exemplárov. Na trhu sa veľmi neobjavujú, ale ak by ste predsa len podľahli jeho svalom, prichystajte si štyri desiatky tisíc eur.
Fiat Dino + Spider
Zavrite oči a skúste si predstaviť portfólio Fiata. Všetko čo vám napadne. Tipo, Uno, Ritmo… potom otvorte oči a pozrite sa na toto. Dino a jeho verzia Spider… úplne iný svet, však? Podobnosť mien s Ferrari v tomto prípade nie je náhodná. Dino je výsledkom spolupráce oboch výrobcov, takže V6 Ferrari tlčie aj v emotívnom Fiate, ktorý poslúžil na homologizáciu pre preteky F2. Spider kreslili u Pininfarinu, Coupé zase nakreslil Giorgetto Giugiaro, keď bol ešte v službách u Bertoneho. Možno s nami nebudete súhlasiť, ale je to jeden z najkrajších Fiatov všetkých čias.
Fiat 8V
V rokoch 1952 – 1954 sa Fiat postaral doslova o senzáciu. Vyrábal nádherné dvojsedadlové kupé, ktoré citlivo nakreslili Dante Giacosa a Luigi Rapi. Vpredu, pod dlhočiznou kapotou, leží dvojlitrová V8, s ktorou auto síce nezažilo veľký komerčný, no motoršportový úspech už áno. O skutočné klenoty sa postarali karosárne Vignale, Zagato a Ghia.
Fiat 1000 Zagato
Medzi zaujímavé kúsky od Fiatu alebo od jeho úpravcov by sme mohli zaradiť aj drobca 1000 Zagato. Je postavený na podvozku modelu 600, no s výrazne upravenou karosériou a so silnejším agregátom. Zagato dostalo motor s objemom 982 cm3 a prvý raz bolo predstavené na autosalóne v Paríži roku 1960. Výkon 91 k dokázal ľahké a malé auto vytiahnuť až na 205 km/h.
Fiat Panda 100HP
Neťukajte si na čelo. Nie je Panda ako Panda. Stokoňová krabica dokáže vyčarovať úsmev aj u tých, ktorým šoférovanie dovtedy nič nehovorilo. Je malá, ľahká, s krátkym rázvorom neposedná a jej 1,4 vie byť aj trocha úsporná. Toto nie je auto len na cestu do kostola, ale aj na poriadny adrenalínový zážitok cestou na omšu. Sedí sa v ňom pomerne vysoko, má povesť nákupnej tašky, ale zažijete šoférsky raj. A teraz? Je za pomerne málo peňazí, tieto autá akurát dosahujú dno svojej hodnoty.
Fiat 500 (pôvodný)
A keď v našom výbere je Panda, musí tu byť aj historická 500, ktorú sme spomenuli na začiatku. Áno, musí. Je to legenda vo všetkých smeroch. Jej karosériu azda nikto nikdy neoznačil za škaredú, má vo vnútri toľko priestoru, že máte pocit nejakého kúzla. Susedia vám ju pokojne odnesú do výťahu, dáte si ju do obývačky a môže slúžiť ako soška na spríjemnenie bývania. A navyše, existuje aj ako Abarth – lenže ten sa nedávno predal na aukcii za 60 000 eur, čo napovedá, že lacný nebude ani mimo aukčného hecovania.
Fiat 124 Spider
Model, ktorý je už dnes zase len spomienkou jednoznačne patril k tým, o ktorých sa oplatí snívať. Hlavne Spider. Základný model 124 bol obyčajný sedan (tiež bol dostupný ako kombi) a patril k objemovým produktom značky v rokoch 1966 – 1974. Na jeho predajoch stála ekonomika celej firmy. A Fiat to vedel, preto do jeho marketingu lial pomerne dosť veľa peňazí a vyplácalo sa. Výrobca v ňom prezentoval pokrokovú techniku, skĺbenú s autom na každý deň. Že vyzerá ako Žiguli? Áno, lebo Lada ho vyrábala v licencii.
Automobilka sa pokúsila o návrat svojej legendy a dala sa dokopy s japonskou Mazdou. Na báze MX-5 postavila svoju vlastnú predstavu o malom športovom roadsteri. Použila vlastný dizajn, vlastný agregát a nechala postaviť aj zberateľskú sériu Abarth. Dlho však táto reinkarnácia na trhu nevydržala a Fiat výrobu stopol. Automobilový priemysel vie byť krutý.
Fiat X1/9
Dvojsedadlová targa je hranatá, svojská, ale mnohí na ňu nedajú dopustiť. Vo verzii Dallara je rýchla, emotívna a lacnejšia ako Stratos. Existovala aj verzia Abarth, jeho existencia a počet vyrobených kusov je však zamotaný príbeh a nikto netuší, koľko ich presne bolo. Ak niekde objavíte Fiat X1/9 Abarth Prototipo, zbystrite pozornosť. Exotický výzor nakreslili Marcello Gandini v Bertoneho dielni. Nízka karoséria neskrývala žiadne obrovské agregáty. Ľahkému autu stačil základný 1,3 litrový radový štvorvalec s výkonom 75 k. Ten bol montovaný za zadnými sedadlami a poháňal zadné kolesá. V roku 1978 bol vystriedaný silnejšou 1,5 litrovou motorizáciou s výkonom 85 k. Fiat ukončil výrobu X 1/9 roku 1989.
Fiat Coupé 20v Turbo
Priznajte sa! Komu sa páčil? Je to ako Multipla (kráľovná škaredých) medzi športiakmi. Predné reflektory vyzerajú, akoby mali opuch, ako keď niekto na váš pučí oči a vy neviete prečo. Čo tým chce povedať? Treba však brať zreteľ na to, že dizajn je vec subjektívneho citu pre estetiku. Páčilo sa vám BMW Chrisa Bangleho? Veru, tento Fiat je z jeho pera. Interiér však nakreslili radšej u Pininfarinu. Vrcholom modelového radu Coupé v 90. rokoch bola verzia 20V Turbo. Benzínový dvojliter disponoval výkonom 220 k a auto na stovku poslal kupé za 6,3 sekundy.
Ozaj, viete ako to je teraz s Multiplou? Ta ošklivka je dnes pre zberateľov rarít kráska. A aj Coupé sa zrazu z inzerátov začala strácať a jeho cena si to namierila hore. Takže žiadne ohŕňanie nosom, je čas začať zháňať.
Fiat Barchetta
Malý, dvojsedadlový roadster nemôžeme v našom defilé vynechať. Fiat sa vybral cestou, ktorou išla aj Mazda pri modeli MX-5. Ľahký a cenovo dostupný automobil s plátennou strechou, malým motorom a zábavnými jazdnými vlastnosťami v podaní Talianov zaujal dizajnom, na trhu však priveľmi nepresvedčil. Pohon predných kolies, neslávne dielenské spracovanie a tiež nie práve najlepšia spoľahlivosť malému Fiatu podlamovali nohy. Na druhej strane, interiér aký mal Fiat mu mohla Mazda len závidieť.
Fiat SB4
Beštiou sme začali, beštiou musíme jednoznačne aj skončiť. Na obrovskom chladiči svieti zase FIAT a podobne, ako Beštia z Turína, aj SB4 vám zoberie všetku odvahu existovať. Je z roku 1923 a jeho poslanie bolo čisto pretekanie. Váži ohromné dve tony a na pohon slúži 21,7 litrový šesťvalec, ktorý sa uplatnil aj na pohon lietadiel. Produkoval 316 k a v júli roku 1924 s ním auto dosiahlo maximálnu rýchlosť 234,98 km/h. V roku 1924!!!! A na civilnej ceste. Jeho prezývka je Mefistoteles. Tá hovorí za všetko.
Určite by sa dalo vybrať viac Fiatov. Jeho 120 ročná história je bohatá. Taliansko je automobilový svet, známe krásnym dizajnom, vzťahom k motoršportu a vášnivým autám. Fiat nebol mimo. Svoje umenie často dokázal preniesť aj do výsostne objemových modelov a vďaka tomu sme mohli, ten kúsok turínskej vášne pre autá, zažiť aj my, bežní vodiči.
Sem-tam sa Fiatu podarilo šliapnuť kúsok vedľa, ale vždy z toho nejako vykorčuľoval. Spomenutá Multipla sa dočkala množstva vtipov a dnes? Toľkí by ju chceli mať doma. Už len preto, ako vyzerá – celkom inak, ako ten jednotvárny zástup esúvečiek. A 70., 80., či 90. roky? Do interiéru Tipa sa prepašoval digitálny tachometer. To bola frajerina. O dizajn Una sa pobili Bertone a Giugiaro. Vyhral druhý z nich a Bertone aj vďaka tomu prial výzvu v podobe dizajnu Favorita – chcel spraviť krajšie auto, ako jeho bývalý zamestnanec.
Kronika Fiatu je plná úchvatných príbehov. Vybrali sme tie, ktoré svojou existenciou vyrážajú dych, tie, ktoré pútali pozornosť rýchlych vodičov, lámali rekordy alebo boli snami nejedného motoristu. Všetko najlepšie, 120 rokov je celkom slušný vek.
Fabbrica Italiana Automobili Torino
Píše sa rok 1899 a skupina turínskych podnikateľov (Luigi Damevino, Cesare Goria Gatti, Roberto Biscaretti di Ruffia, Carlo Racca, Emanuele Cacherano di Bricherasio, Michele Ceriana Mayneri, Giovanni Agnelli, Lodovico Scarfiotti, Alfonso Ferrero) sa spojila, aby si naplnila spoločný sen. Chceli vlastnú, taliansku automobilku. Vznikla 1. júla roku 1899 a krátko na to predstavila svoje prvé auto. Model 31/2 HP. Brány prvého naozajstného závodu boli otvorené na začiatku roka 1900 a najskôr zamestnávala 35 zamestnancov.Z malého výrobcu sa postupne stával gigant, ktorý pohlcoval aj výrobcov okolo seba. Mal turbulentné obdobia, ktoré striedali obrovské úspechy. Fiat sa následne stal súčasťou pahltnej automobilovej veľmoci – FCA: Fiat Chrysler Automobiles – ktorá vyrába v závodoch po celom svete a aktuálne je v náručí megalomanského koncernu Stellantis.
Fiat je držiteľom viacerých ocenení COTY. U odbornej verejnosti triumfovali Fiat 124 (1967), Fiat 128 (1970), Fiat 127 (1972), Fiat Uno (1984), Fiat Tipo (1989), Fiat Punto (1995), Fiat Bravo/Brava (1996), Fiat Panda (2004), Fiat 500 (2008)