MENU

Bude nevšímané BMW hviezda?

Hľadať

BMW radu 5 E28

Zabudnite na E30. V jej tieni totiž stojí veľmi príťažlivý päťkový Bavorák.

Text: Samuel Vanko Foto: BMW Group

Nedávno som sa rozprával s vášnivým zberateľom vozidiel BMW. Povedal mi, že skladá rad 5 model E28 (1982 – 1988). Rozmýšľal pôvodne nad radom 3 model E30, ale tých je podľa neho toľko, že sa s nimi môžu tapetovať steny.

Bol som sa teda pozrieť na internete, čo je v ponuke. Typický sklon prednej masky a klesajúca zadná časť sú elegantné detaily, na ktorých je postavený dizajn tohto sedanu. Neohŕňajte nad ním nos. Na ceste sa vyníma neobyčajnou športovou eleganciou a zberatelia jej ceny zatiaľ nestihli vytlačiť do nepríjemných výšin.

Prvý zástupca päťkového radu bol model E12 (1972 – 1984). Z výrobnej linky zišlo takmer 700 000 vozidiel. Je to veľa na zberateľský artikel? Už dnes sa dobré kusy nehľadajú ľahko a ak chcete zachovalý, nevyžitý kus, budete musieť dobre hľadať a možno si aj zacestovať. Jednu peknú E12 som našiel v Nemecku. Model E12 520 so 164 000 km si súkromný predajca cenil na 6 250 eur. Ďalší pekný kúsok som našiel za 7 000 eur. Natrafil som aj na lacnejšie autá, za 3 000 eur, no tie si vyžiadajú trocha pozornosti. Objavil som jednu päťku aj na Slovensku. Tu jej na čelo prilepili cenovku 800 eur. Nemá papiere a vyzerá – vlastne nevyzerá.

Spomínaná verzia E28 je na pohľad ešte trocha elegantnejšia a príťažlivejšia. Prezeral som slovenské inzeráty a veľmi nie je z čoho vyberať. Alebo som len zle pozeral. To, čo som objavil malo najazdené majú vysoko cez 200 000 km (dosť málo na ten vek). Už na prvý pohľad to boli unavené kusy. Predtým vláčili prívesné vozíky, majú mierne pokrčené plechy a o ich lak sa pravdepodobne nikto nikdy nestaral. Stáli 1 800 a 3 800 eur – tej drahšej by sa však mohol niekto ujať a vdýchnuť jej nádej na krásny a pokojný život. Zablúdil som zase do Nemecka a našiel cukríček s 233 000 km za 4 600 eur.

Interiér vyzerá ako z katalógu a bývalý majiteľ si auto evidentne šetril. Zakopol som aj o kúsok za 8 500 eur, no ten si svoje najkrajšie roky užil v rukách tunera, a tak auto čaká na svojho spasiteľa pričupené k zemi a vytriasa zo záujemcov dušu počas skúšobnej jazdy. Autá zoženiete aj pod 4 000 eur, ale tie potrebujú skúseného automechanika s dávkou trpezlivosti.

Keď sa budete obzerať po nejakej Päťke, treba si vyberať so špeciálnych modelov a tých je prekliato málo. Prvou špecialitou bola päťka s motorom z BMW 3.0 a výkonom 132 kW alebo neskôr s motorom 3.0S a výkonom 147 kW. Zaujímavosťou bolo využitie diferenciálu LSD. Neskôr pribudla športová verzia M535i – táto verzia mala volant ako legendárna M1. Pre motoršport bola dôležitá aj verzia 530 MLE (bolo ich len 218) – táto verzia je považovaná za výrobný debut divízie BMW Motorsport.

Zohnať dobrý exemplár teda nie je úplný problém. Tunerské pochabosti som videl pri viacerých autách, no nájsť pôvodný stav sa stále dá. BMW E12 a E28 zrejme v najbližšom období nebudú ešte trháky a ich ceny nestúpajú dramaticky. Sú však zaujímavou alternatívou k stále veľmi preferovanej E30 a drieme v nich potenciál. Sú totiž iné od toho, čo žiada momentálny dopyt. Keď si však tvorcovia trendov všimnú aj tieto Päťky, môže už byť neskoro.

BMW radu 5

Inzercia