Citroën 2CV – investičný tip

Hľadať

Citroën 2CV znamenal v histórii francúzskej automobilky veľmi veľa. Pomohol jej rozhýbať davy. Bol to však produkt, ktorý nemal stáť veľa. Koľko stojí dnes?

Text Samuel Vanko Foto: archív

Vtedy to bol malý a nezničiteľný automobil. Vznikol tak, že konštruktéri dostali za úlohu, vyrobiť vozidlo, ktoré by rozhýbalo masy, aby ľudia začali cestovať, pracovať, podnikať a aby svet opäť produkoval nejaké peniaze. Malý Citroën mal byť pohodlný, no jednoduchý a… pri jazde po cestách-necestách sa v ňom nesmelo rozbiť jediné vajíčko, ktoré chovatelia sliepok potrebovali previezť na trh. Tak aj preto má to legendárne mäkké odpruženie.

Kultové vozidlo
Prvý model, ktorý bol predzvesťou vozidla 2CV (deux chevaux – dva kone po francúzsky), uzrel svetlo sveta ešte v roku 1935. Prvý skutočný prototyp 2CV bol predstavený o dva roky neskôr, no jeho ďalší vývoj ovplyvnila vojna. Invázia nemeckých vojsk do Francúzska však myšlienku malého ľudového auta nezničila. Jej tvorcovia (jedným z nich bol aj pneumatikový magnát pán Michelin) dali prototypy zakopať, aby zabránili devastačným následkom vojny.
Výroba 2CV preto nebola spustená hneď po vojne. Prototypy prešli niekoľkými modifikáciami, dizajnovými zmenami a poľudštením, až nakoniec v roku 1948 Citroën spustil sériovú výrobu. Trvala presne do 27. júla 1990. Dokopy sa vyrobilo 5 118 889 kusov Citroënu 2CV a jeho derivátov.

Je z čoho vyberať
Vzniklo viacero variácií Kačice. Základný model bol neskôr doplnený o úžitkový variant i model s pohonom 4×4 ̶ tzv. 2CV Sahara. Agregát, ktorý poháňal maličké auto, tiež postupne prechádzal zmenami. Začínal s objemom 0,375 litra, až sa vyšplhal na 0,602 litra. Prvý agregát mal výkon 9 k (6,6 kW) a postupné zlepšovanie technológií vytiahlo výkon na 29 k (21,3 kW) ̶ 33 k (24,3 kW). V tom čase bol o kačicu obrovský záujem a poradovník bol taký dlhý, že na vozidlo sa čakalo až tri roky. Preto niet divu, že vtedy sa jazdené Citroëny 2CV predávali drahšie ako nové.

A ako je to teraz? Na predaj je ešte Kačíc pomerne dosť, aj keď pomaly miznú. Ich majitelia si uvedomujú, že predávajú kultové auto, po ktorom je práve v čase ošiaľu z retro životného štýlu, stále väčší záujem a tak ich celkom lacno nekúpite. Ak sa rozhodnete zainvestovať do 2CV, treba vyberať pozorne. Netreba sa hneď ulakomiť na prvé auto, ak je v hroznom stave. Síce je Kačica jednoduché vozítko, jeho renovácia nebude stáť 5 eur. Ak nájdete šrot a budete chcieť mať auto v tiptop stave, preinvestujete nemálo financií. Našťastie sa množstvo dielcov ešte dá zohnať, navyše, nápomocné sú aj celkom aktívne kluby po celej Európe.
Pochopiteľne, na zháňanie vozidla je najideálnejšia domovina Citroënu, no aj vo Francúzsku sú si hodnoty automobilu vedomí a tak veľmi neušetríte.

Našli sme na internete
Na Slovensku sme našli niekoľko áut. Jedna 2CV z roku 1971 bola v dezolátnom stave, ale stála „len“ 1 000 €. Vypátrali sme zaujímavú úžitkovú verziu, ktorá však nie je na papieroch. Prešla kompletnou renováciou a majiteľ si ju cení na takmer 10 000 €. V Nemecku je výber širší. Autá v pôvodnom stave, pojazdné a bez výrazných kozmetických chýb, no často s potrebou doladiť pohonné ústrojenstvo, sa dajú zohnať do 3 000 eur. Našli sme úlet po kompletnej renovácii, za ktorý chcel predajca 16 000 eur. Nuž a tiež vzácnu verziu Sahara s pohonom všetkých kolies, v dokonalom stave, za 115 000 €. Autá, ktoré si nevyžiadajú takmer žiadnu veľkú investíciu sa pohybovali medzi 3 – 5 000 eur. Našli sme aj niekoľko dobrých áut, ktoré majú nejaké kozmetické chybičky, mali však skvelý motor a dobrý podvozok. Stáli pritom okolo 4 000 eur. Tu dávame do pozornosti, že trend je v súčasnosti taký, že často býva vzácnejšie práve auto v pôvodnom stave, než to renovované do maximálneho lesku – musí byť však stopercentné po technickej stránke. Cenové rozpätie je aktuálne skutočne široké a potenciál stále zaujímavý.

Inzercia