Citroën ID 20. Nedostihnuteľný pokrok
V roku 2015 oslávil šesťdesiatku a dodnes patrí k predstaviteľom inovácií, ku ktorým sa iní ani nikdy nedostali.
Bola to veľká automobilová naháňačka v implementovaní nových technológii, v sprístupnení áut širšej verejnosti, túžba prekonať samého seba. V tom čase boli v automobilovom priemysle trocha iné dôvody na rozvoj ako dnes. Keď sa na to pozriem s prižmúrenými očami, povedal by som, že pri niektorých autách, a nebolo ich málo, išli peniaze bokom. Presne do tejto kategórie spadá aj Citroën so svojimi DS a ID modelmi, ktoré boli predstavené na autosalóne v Paríži v roku 1955. Niekoľko zaujímavých kúskov máme aj na Slovensku a niektoré z nich vám predstavíme. Veľkú oslavu pre DS začíname modelom ID 20, ktorý sme našli v Bratislave.
Inzercia
Už na prvý pohľad je to parádny kúsok a ja som nedočkavo očakával chvíľu, keď si budem môcť do ID sadnúť a vychutnať si neopakovateľnú francúzsku eleganciu. Citroën ID 20 bol vyrobený v roku 1971 a súčasný majiteľ architekt Miroslav Tomík si ju priviezol priamo z Francúzska, z mesta Dijon. Automobil mal obrovské šťastie na predchádzajúcich majiteľov, ktorí sa oň veľmi dobre starali. V pôvodnom, nerenovovanom stave je dodnes a vyzerá fantasticky. Napriek tomu, niekoľko drobností bolo potrebné predsa len opraviť, no nič, čo by otriaslo originalitou vozidla. Vymenené boli gumené tesnenia, po dovezení mu noví páni dali do motora a hydrauliky čerstvý olej, vymenili manžety na predných a zadných vankúšoch, tesnenie vo výškovom korektore, sviečky, vytepovali interiér a preleštili lak. Hotovo. Vďaka tomu sa dá ID 20 používať denne, čo sa Citroënu sem-tam aj prihodí a zavezie svojho majiteľa do práce, na nákup, kávu a späť domov. Bez odvrávania, spoľahlivo a štýlovo.
Údržba si teda nevyžaduje priveľa úsilia a šikovný človek si väčšinu vecí vie spraviť sám. Ako hovorí majiteľ ID 20, auto si dokáže opraviť aj priemerne zručný človek, keďže v tom čase boli vozidlá oveľa menej zložité, ako sú v súčasnosti. Materiál, ktorý k tomu potrebuje si zväčša objednáva z Nemecka, kde sú celkom prijateľné ceny. ID si oproti rovesníkom nevyžaduje nadštandardnú kontrolu, aj keď ostáva verné tradícii, že z Citroënu vždy niečo tečie, v dôsledku čoho je stále mastný. Keďže predná náprava má veľa mazníc, svoju dávku maziva dostanú aj predné kolesá, ktoré sú vo vnútri celé špinavé. Práve preto treba nápravu kontrolovať častejšie. Bratislavský Citroën ID 20 dostáva premazávaciu kúru každých 2 000 kilometrov.
Keď som si sadol do tých mäkučkých kresiel, na ktorých je stále pôvodné čalúnenie, zrazu som sa stal súčasťou sveta Citroënu. Myšlienky mi blúdili okolo Fantomasa a Funesa, vychutnával som si otáčajúce sa hlavy, ktoré zvedavo sledovali rozmarný pohyb čierneho ID. Nenašiel som žiadny opozerateľný detail, každej maličkosti som sa chcel dotknúť, aby som si overil, že je skutočná. Palubná doska je oproti prvým modelom z 50. rokov modernizovaná. Dominanta, ktorá vám udrie do očí je typický jednoramenný volant, pod ním je ovládanie prevodovky. Zaujmú aj dizajnovo veľmi pekné prístroje.
Ovládanie veľkého Citroënu je hračka. Volantom sa točí zľahka a auto na ceste doslova letí, preto prekvapí búchanie, ktoré ide zo všetkých strán. V tom čase totiž nebolo odhlučnenie podvozka témou dňa.
Citroën DS s tiež ID majú v sebe neskrývanú charizmu, ktorou si dokážu získať svojho majiteľa. Preto som zisťoval, či si model ID 20 obtočil Miroslava Tomíka okolo prsta. „Už teraz si hľadám ďalší model. Úplne ideálne by bolo mať doma kabriolet, ale vzhľadom na jeho cenu je to málo pravdepodobné. Určite by som chcel mať doma DS 21 z roku 1968. Bol to prelomový model. Mal nový tvar prednej časti karosérie s prekrytými otáčacími svetlami a asi najkrajšiu prístrojovú dosku, ktorá bola druhá v poradí výroby modelového radu DS. Tento kúsok ma naozaj zaujal.“
Citroën ID 20
Model ID je trochu ochudobnená verzia modelu DS, čo však nie je vidieť na prvý pohľad. IDečku chýbajú niektoré prvky technickej a interiérovej výbavy. Ozajstné rozdiely vidno až keď sa autá rozoberú. Napríklad výškový korektor pri modeli DS vyzerá veľmi podobne, no napojenie je už oveľa sofistikovanejšie ako pri ID. Týchto drobných rozdielov nájdete po celom aute dosť. Chýba napríklad hydraulická spojka či semi-automatická prevodovka.
Technicky však modely ID a DS patrili k tomu najlepšiemu vo vtedajšom automobilovom svete. Už len fakt, že objednávky počas prvého dňa predstavenia prekonali všetky očakávania dáva tušiť, že ich príchod znamenal niečo ohromné. Podvozok si svojim pohodlím mohol hľadať konkurenta v tých najprémiovejších vodách a nakoniec ich prekonal svojou univerzálnosťou. Dizajn je ako Francúzsko – šarmantný, trocha extravagantný, žoviálny a výrazne nepomýliteľný. So všetkou vážnosťou môžeme povedať, že to je jedno z najlepších áut minulého storočia. O tom svedčí aj tretie miesto v ankete Automobil storočia.
Text a foto: Samuel Vanko