Diaľkoví špecialisti
Pred 80 rokmi, presne 1. augusta dokončili veľkolepú cestu dvaja odvážni cestovatelia Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias. So Škodou Rapid za 44 dní prešli 27 700 kilometrov, 15 štátov a cez 3 kontinenty.
„Cesta okolo sveta, ktorú podnikli Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias, bola spojená s enormnou záťažou pre ľudí aj automobil,“ hovorí Andrea Frýdlová, vedúca ŠKODA Múzea. „Úspech cesty už vtedy podčiarkol vysokú spoľahlivosť a kvalitu spracovania automobilov značky Škoda. Cestou okolo sveta Procházka s Kubiasom v tridsiatych rokoch podstatnou mierou prispeli k zvýšeniu povedomia o značke Škoda na celom svete,“ dodáva A. Frýdlová.
Cesta okolo sveta začala 25. apríla 1936 v Prahe. Vedúcim na 27 700 kilometrov dlhej expedícii s automobilom Škoda Rapid bol pražský podnikateľ Břetislav Jan Procházka (1897 – 1971). Úlohy navigátora a druhého vodiča sa zhostil Jindřich Kubias (1909 – 1967). Na tejto dobrodružnej výprave sa posádka spoliehala na mierne upravený automobil Škoda Rapid s chrbtovým rámom, poháňaný štvorvalcovým motorom s objemom 1,4 litra a výkonom 23 kW (31 k). Všetky štyri kolesá boli nezávisle zavesené a automobil mal hydraulické brzdy. S takouto konštrukciou spoľahlivo zvládal aj terénne pasáže – vtedajšiu cestnú sieť často tvorili hlavne šotolinové trate. Cesta okolo sveta trvala celkom 97 dní, z čoho 53 dní zabrali presuny loďou či vybavovanie colných formalít. Čistý čas jazdy teda predstavoval 44 dní.
Procházka a Kubias po štarte v Československu pokračovali cez Nemecko, Poľsko, Litvu, Lotyšsko a Sovietsky zväz. Na trase z Moskvy do Baku v Azerbajdžane sa Škoda Rapid zastavila aj v ruskej Kaluge. V tamojšom závode značky Škoda dnes schádza z linky okrem iného aj aktuálny model Škoda Rapid.
Po lodnej preprave cez Kaspické more nasledoval presun Iránom, kde sa posádka dokonca dostala aj do pieskovej búrky. Oneskorenie, ktoré spôsobila, ich donútilo k tomu, aby trasu z pakistanskej Kvéty do Bombaja zvládli nonstop jazdou za tri dni a stihli tak trajekt na Srí Lanku. Po prejazde Malajziou a Singapurom viedla ďalšia plavba cez Hongkong a Šanghaj až do japonského Kóbe. Následne cez Honolulu dvojica doplávala do San Franciska. Potom Škoda Rapid dobyla Big Apple. 5 300 kilometrov dlhú jazdu do New Yorku absolvovala za 100 hodín a 55 minút, čím o viac ako deväť hodín prekonala platný rýchlostný rekord. Posledná etapa viedla z francúzskeho Cherbourgu cez Paríž a Norimberg späť do Prahy. Nielen na pomery roku 1936 išlo o úctyhodné výkony.
Prečítajte si aj o unikátnej Škode známej ako upír z Ferratu
Hlavné údaje o ceste automobilu ŠKODA RAPID okolo sveta v roku 1936
Použitý automobil | ŠKODA RAPID 1.4 SV |
Dĺžka trvania cesty… | 97 dní |
… z toho čistej jazdy | 44 dní |
Počet navštívených krajín | 15 |
Navštívené kontinenty | Európa, Ázia, Severná Amerika |
Automobil ŠKODA RAPID prešiel | 27 700 km |
Najdlhšia denná etapa | približne 1 000 km |
Najkratšia denná etapa | približne 50 km |
Celková spotreba paliva | 2 820 l |
Priemerná spotreba paliva | 10,2 l na 100 km |
Celková spotreba oleja | 54 l |
Náklady na cestu | > 89 600 Kč (ceny roku 1936) |