Dobrodruhovia Zikmund a Hanzelka
Zikmund a Hanzelka je pre väčšinu z nás známa dvojica. Na legendárnej Tatre T87 precestovali kus sveta. V apríli 2017 mali 70. výročie prvého štartu a mne sa pripomenuli priam ukážkovo.
Text: Samuel Vanko Ilustrácie: Miroslav Vomáčka – www.vendyatelier.cz
Sedel som na zemi pred neveľkou knižnicou plnou literárnych pokladov z celého sveta. Blúdil som po chrbtoch kníh a letmo si čítal ich názvy. V jednom okamihu sa mi do zorného poľa vtisla ošumelá kniha, ktorá nebola pekne zalícovaná s ostatnými publikáciami. Zobral som ju do ruky a s úžasom som zistil, že sa stal malý zázrak. Bol to prvý diel knihy Afrika snov a skutočnosti od Zikmunda a Hanzelky a mne priam skočila do ruky 21. apríla, len deň pred veľkým výročím štartu prvej cesty oboch pánov.
Triptych
Knihy sú tri a sú v nich skvelou formou napísané zážitky z ciest, reportáže, súženia i radosti, ktoré postretli dobrodruhov. Aj Tatra sa v nich dočkala veľkého uznania, v knihách jej zložili veľa poklôn, hoci ich sem-tam potrápila. V máji, len mesiac po štarte, ich sklamali brzdy a s T87 havarovali. Prvá cesta smerovala do Afriky a zápisky z tejto expedície sa zmestili do troch fascinujúcich kníh. Štart sa konal 22. apríla v roku 1947.
Dobrodružstvo i obchod
Obaja páni priviezli z ciest stovky reportáží. Sú nezameniteľnou a hodnotnou spomienkou na druhú polovicu 20. storočia, ale ich cieľ neboli len zážitky. Hanzelka so Zikmundom, vyzbrojení chuťou splniť si sen o veľkolepom výlete, sa pokúšali na nových odbytiskách nájsť nových odberateľov napríklad aj spomínanej Tatry, dokonca topánok či poľnohospodárskych strojov. Z reportáží by zrejme náklady na cestu nepokryli a hľadanie nových trhov alebo obchodných
zástupcov bola jedna z foriem, ako ustáť finančný tlak, ktorý cestovanie prinášalo.
Na cesty sa však nevybrali v celkom vhodný čas, kto by ale v tom čase predpokladal, že príde rok 1948 a pomery v Československu sa radikálne zmenia? Z ekonomických zámerov tak veľakrát zišlo, no nadhodnota, ktorú doniesli, pretrvala. Rozhlas odvysielal viac ako 700 reportáží a takmer 300 ich cestovatelia položili na papier.
Pod záštitou štátu
Z prvých potuliek sa vrátili v roku 1950 a stali sa terčom propagandy komunistického režimu. Boli atrakciou, za čo im štát ponúkol záštitu pri ďalšej ceste do diaľok. Tá sa uskutočnila o deväť rokov neskôr. Cieľom bol Blízky východ, India, Nepál, Japonsko a nakoniec Sovietsky zväz. Pribudli im však aj povinnosti. S objednávkou na reportáž sa hlásilo veľa časopisov. Písali pre denníky, motoristické časopisy, zbierali vzorky rastlín, merali zrážky, stretávali sa s papalášmi, k tomu testovali novú novinársku a televíznu techniku. Už to nebolo to ľahkovážne dobrodružstvo. Nad ich cestou prevzala ochrannú ruku akadémia vied a naložila na nich veľa rôznych úloh. Necestovali však sami, išli dvoma Tatrami T805 s lekárom a mechanikom z Kopřivnice.
Muzeálny exponát
Hanzelka a Zikmund so sebou priviezli veľa exponátov, ktoré sa nachádzajú vo viacerých zbierkach a azda najznámejším zachovaným artefaktom je samotná Tatra T87, dnes v náručí Národného technického múzea v Prahe. Existuje jedna verná kópia expedičnej Tatry, no ako sám Miroslav Zikmund povedal, tú svoju spozná vždy. V interiéri má totiž dierku po guľke ako následok manipulácie so zbraňou počas prepadnutia ich výpravy. Táto Tatra je dnes na zozname národných kultúrnych pamiatok Českej republiky.
Trvalka
Tatra T87 je luxusný model kopřivnického výrobcu a je predchodcom slávneho vládneho vozidla T603. Na pohon slúži benzínový agregát V8 s objemom 2 968 cm3 a ako ukázala cesta, vie byť statočne spoľahlivým motorom. Jeho výkon 55 kW postačoval na maximálnu rýchlosť 150 – 160 km/h a za svoje služby si bežne vypýtal 12,2 l/100 km. Napriek niektorým problémom sa počas jazdy za dobrodružstvom ukázala Tatra T87 ako spoľahlivý a robustný automobil zvládajúci aj tie najnáročnejšie požiadavky.
Inzercia
Dych berúce štatistiky
Dobrodružstvá Hanzelky a Zikmunda trvali 1 290 dní čistého času. Počas prvej cesty Afrikou a Južnou Amerikou prešli celkom 48 krajín a najazdili 111 000 kilometrov. Z toho viac ako 60 000 na T87. Priemerne sa im denne podarilo prejsť len zhruba 80 kilometrov. Keď však sedeli v Tatre, priemerný denný nájazd klesol pod 50 km. S Tatrou sa pánom podarilo vyšplhať do výšky 4 860 m.n.m., bez nej vyliezli na Kilimandžáro až do výšky 6 000 m.n.m, kde ako prví vztýčili československú vlajku. Najsevernejšie boli na ostrove Bohmholm v Baltickom mori.
Miroslav Zikmund oslávuje narodeniny 14. februára a rád by sa dožil celkom symbolického veku 111 rokov. Jeho súpútnik Jiři Hanzelka zomrel v roku 2003.