Felicia FUN/Najemotívnejšia zo všedných

Hľadať

Škoda Felicia bola v 90. rokoch na našich cestách najobyčajnejším autom, aké ste si mohli predstaviť. Kto by ju ospevoval ako auto snov? Veď to bola nudná služobníčka. Alebo?

Text: Samuel Vanko Foto: Škoda Auto

Predplatné printového vydania magazínu VETERÁN SK

Vtedajší bestseller Škody skutočne nemal čím ohúriť. Technicky bol oproti vyspelejšej konkurencii za opicami. Felicia však bola dostupná, dizajnovo celkom vydarená a s menom Škoda mala o úspech postarané. Naša takmer domáca automobilka však vyrobila aj verziu, ktorá stála za hriech. A stojí zaň aj dnes.


Úžitkáče v kurze
Zatiaľ čo klasická päťdverová verzia Felicie hnije v autobazaroch a čaká na nešťastníka, ktorý si ju za pár eur zoberie do milostivej náruče garáže (alebo to je pár stoviek?), existuje verzia, po ktorej sa zľahla zem a jej hodnota neustále stúpa. Reč je o špeciálnom pick upe. Už aj samotné pick upy stoja z hľadiska zaujímavosti nad bežnými modelmi. Totiž, tiež ich je málo – buď ich zjedla hrdza alebo ich zničil služobný život – a v štýle majú čo ponúknuť. Priznajte sa, kto by nechcel mať doma pekný, uhladený pickup s krásnymi kolesami, chromovanou rampou, drevenou korbou alebo urobenú Feldu v štýle zaniknutého seriálu Pickup Freestyle? A predsa je tu jedno auto, ktoré tróni nad všetkými sériovo vyrábanými Feliciami – plážovo-voľnočasový polokabriolet a trocha pickup, Felicia Fun. Teraz začína naozaj investičné pokušenie.

Rovnaký a predsa iný
Aj keď je to pick up, nie je to obyčajný úžitkový automobil. Má posúvateľnú zadnú lavicu a tá spôsobuje, že za chvíľu máte na parkovisku výnimočné auto – a to až natoľko, že ho pri spomienkach na 125. výročie svojej existencie, zo záľahy prachu vytiahla na svetlo sveta samotná automobilka.
Škoda tento počin nedávno počastovala, ako výsledok snahy vyjsť v ústrety dopytu. Každopádne, nebol to predajný trhák a mnohí motoristi na voľnočasovú Feliciu pozerali so zdvihnutým obočím. Ale z Funka sa stala svojim spôsobom legenda.

Prekvapenie
Škoda predstavila nekonvenčný pickup Fun na ženevskom autosalóne roku 1995. Automobil bol sériovo vyrábaný v závode vo Vrchlabí a išlo o trocha upravenú verziu modelu Felicia, ktorá nahradila obľúbený Favorit. Škoda Felicia vznikla komplexnou evolúciou modelu Favorit a verzia Fun potrebovala na svoju existenciu ďalších 1 187 nových významných dielcov. Už dobový propagačný materiál prezrádzal na čo má Funko slúžiť, „svieža žltá farba vozidla symbolizuje dobrodružstvo, za ktorým vás Felicia Fun ochotne odvezie. Len si siahnite na ten žiarivo žltý volant! Otočte kľúčom a rozbehnite sa za slnkom a zábavou. Fun – jazda pre radosť.“

Automobilka by však s obyčajným pickupom, nastriekaným do papagájovej žltej neuspela. Musela ho vybaviť niečím prekvapujúcim. V špajzke mala odložené riešenie, ktoré poodhalila na konceptoch modelu Favorit: výklopnú a posuvnú zadnú stenu, ktorá z pôvodne dvojmiestnej kabíny urobila 2+2. Pickup pri roztiahnutí pomocných zadných sedadiel prišiel o trocha ložnej plochy, ktorá bola skrátená z pôvodných 1 370 na 850 mm. Na druhej strane, pribudla možnosť namontovať strešný nosič a špecializované nezávislé firmy ponúkali aj ľahké nadstavby vyrobené zo sklolaminátu. Vďaka týmto doplnkom sa vo Funku dali odviezť 2 m3 nákladu.

Fun nemal byť v pláne úžitkovým pracantom, ale autom na zábavu, preto sa zmenšená ložná plocha nebrala ako negatívum. Naopak, to čo ste na život na pláži potrebovali ste tam dali. Chladničku, neoprény, výbavu na šnorchlovanie, sufr a trojicu kamošov.

Škoda pri tvorbe Felicie Fun vychádzala zo svojho vlastného výrobného portfólia, preto sa rozmery od produkčných modelov nelíšili. Rázvor 2 450 mm bol zhodný so všetkými verziami Felicie. Dĺžkou 4 245 mm bola len o malý kúsok dlhšia ako kombi. Na pohon prednej nápravy boli použité benzínové agregáty s objemom 1 289 cm3 a výkonom 50 kW (68 k) alebo silnejšie benzínové jednašestky s výkonom 55 kW (75 k). Pod prednú kapotu Škoda montovala aj naftový motor s dielne Volkwagenu s objemom 1 896 cm3 a výkonom 47 kW (64 k). Tento špeciálny model Felicie bol vyrábaný v rokoch 1995 až 2000 a celkovo si klientov našlo 4 016 exemplárov. To koniec-koncov nie je až tak málo. Model šliapal na krk praktickejšiemu spracovaniu Felicie typu Vanplus, z ktorého bolo vyrobených 5 160 kusov.

Pre koho bolo Fun?
Najskôr treba priznať, že Škoda v prvom momente veľmi neplánovala žltou strelou zaplaviť slovenské cesty. Modelom sa zameriavala na trhy južnej Európy, kde by mohli oceniť jej voľnočasové zameranie a výzor plážového auta. Nakoniec sa tak nestalo. Našťastie.

Záujem o podobné vozidlo si Škoda jemne otestovala dva roky pred jeho vznikom. Vyrobila koncepty na báze typu Favorit, ktoré poodhalila aj na frankfurtskom veľtrhu, kde bol predstavený „Favorit Fun“ so zvýšeným podvozkom a to o úctyhodných 60 mm. S nápadom na vznik voľnočasového auta však Škoda koketovala ešte o trocha skôr. V roku 1989 vznikol prototyp Š 781 Tremp, ktorý bol upraveným hatchbackom modelu Favorit. Nad prednými sedadlami prototypu bola zachovaná strecha, ktorá ďalej pokračovala masívnou rúrkovou konštrukciou s ochranným oblúkom – aktuálne existuje len jeden exemplár, ktorý schováva automobilka vo svojom depozitári.

Po týchto „testoch“ záujmu vznikla sériová Škoda Felicia Fun a útočila na mladých vodičov. Ukričané farebné tóny exteriéru sa preniesli aj do interiéru (to inšpirovalo aj množstvo úpravcov, ktorý v podobnom duchu lakovali aj interiéry bežných verzií). Napriek tomu, že u nás sa na surfe veľmi nepovozíte a v tých časoch to skutočne v našich končinách nebola móda, Funku zaujalo. Vďaka faktu, že sa ich nepredalo veľa, jeho cena je násobne vyššia než ostatných Felicii, no „žlťásek“ skrýva zaujímavý investičný potenciál. Autá v pôvodnom stave (teda s hrdzou a trocha vyžitým interiérom) sa dajú zohnať za 4 000 – 5 000 eur. Nekompletné kúsky aj za menej. Horšie je, že ich je na trhu pomerne málo a niet z čoho vyberať.

Inzercia