Zberateľská Škoda 1000 MBX

Hľadať

SKODA 1000MB - 50 years - 008

Patrí medzi najkrajšie Škody všetkých čias a azda niet priaznivca značky, ktorý by si ju neželal mať v domácej zbierke. Čas totiž už len zhodnocuje jej cenu.

Text: Samuel Vanko, sas Foto: Škoda Auto

Už verzia sedan je krásnym dizajnérskym kúskom a často býva vstupným modelom pre mladých a začínajúcich zberateľov. Jej dvojdverový variant je ešte o stupienok vyššie. Interesantné tvary lákajú, dvere bez rámov a málo vyrobených kusov robia z neho klenot v portfóliu Škody. V roku 2021 oslávi svoje 55. narodeniny – Škoda 1000 MBX.

Inzercia

Dvojdverová tisícka debutovala v marci roku 1966 na autosalóne v Ženeve. Ešte v tom istom roku bola spustená sériová výroba, celkovo zišlo z výrobnej linky 2 517 exemplárov.

Pozrite si ako vyzerala raritná prúdnicová Škoda 935.

Typická je jej veľká presklená plocha, ktorá vznikla zbúraním stredového stĺpika a vytvorením súvislej sklenej plochy na bokoch vozidla. Bolo to zložité zasiahnutie do pôvodnej konštrukcie, a tak bola MBX viac vystužená, napriek tomu sa karoséria krútila a krútila.

Inzercia

Tisícka v čase svojej najväčšej slávy patrila k najvyspelejším litrovým vozidlám (minimálne vo východnom bloku) a verzia MBX bola jej luxusnou verziou, po ktorej je dnes veľká zhánka. Dvojdverová Škoda vychádza zo štandardnej 1000 MB a zachovala si veľkorysý priestor štvordverovej tisícky. Špeciálna karoséria s výrazne negatívnym sklonom zadných stĺpikov, nadväzujúcich na panoramatické sklo a s dvojicou dverí s bezrámovými oknami vznikli v závode v Kvasinách.

Škodu 1000 MBX poháňal zážihový štvorvalec s objemom 988 cm3 a výkonom 38 kW (52 k). Automobil s pohotovostnou hmotnosťou 815 kg zvládol maximálnu rýchlosť 127 km/h a spotreboval 7,8 – 8,0 l benzínu na 100 km. Štandardom bola dvojica karburátorov Jikov, len u niekoľkých desiatok kusov sa uplatnil jednokarburátorový motor.

Výroba bola časovo náročná. Kompletizácia dvojdverovej karosérie 1000 MBX mala vysoký podiel ručnej práce a vedenie automobilky ju odsťahovalo do samostatnej prevádzky, aby tisícka nebrzdila hlavnú produkčnú linku.

Koncom roka 1967 Škoda vyrobila dynamickejšiu verziu 1100 MBX De Luxe. Výkon motora s objemom 1 107 cm3 sa nezmenil, hlavný prínos novinky spočíval v pružnejšom zábere Krútiaci moment vzrástol na 81,4 Nm v porovnaní s pôvodnými 75,5 Nm. Vozidlo dostalo výkonnejšie olejové čerpadlo a účinnejšie chladenie. Silnejších verzií sa do roku 1969 vyrobilo 1 114 kusov, celkom teda vzniklo 2 517 dvojdverových automobilov MBX. Bol to však len zlomok zo sériovej produkcie štvordverovej verzie. Tých bolo vyrobených 443 156 exemplárov.

Najkrajšie Škody všetkých čias

Dnes sa Škoda MBX hľadá ťažko a dokonca vznikli aj nejaké repliky. Na jej úspechy postupne nadviazali nemenej legendárne vozidlá Škoda 110 R, Garde a Rapid.

Inzercia

VDM
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.