Lada 21011 MTX Rallye / Úspešný návrat

Hľadať

Jaroslav Petran je zo stránok magazínu Veterán SK známy ako usporiadateľ Oldtimer Rallye Tatry. Tento rok dal o sebe vedieť aj spoza volantu pretekárskeho automobilu.

Text: Jaroslav Petran a Samuel Vanko Foto: J. Pisch, M. Bazala, J. Almanová

O renovácii pretekárskej Lady MTX Rallye pod taktovkou skúseného veteránistu Jaroslava Petrana sa vedelo. My sme boli v redakcii na vozidlo nesmierne zvedaví a chystali sme mu priestor na predstavenie. Jeho čas však prišiel skôr, ako sme plánovali. Jaroslav Petran totiž trocha zmenil plány, nasadil auto do ostrých bojov a na konci sezóny si domov priniesol celkové víťazstvo ročníka 2020 v triede KH1 – a to stojí za veľký potlesk.

Inzercia

OBJEDNAJTE SI ČASOPIS VETERÁN SK – POŠTOVNÉ JE NA NÁS

Slávna Škoda Ferat, AMG s prezývkou Červená sviňa, Buick Wildcat, Ford Mustang III, Alfa Romeo 6C.

Jasný cieľ
Lada MTX si však na zážitky z pretekania musela chvíľu počkať. „Niekoľko rokov, a keď hovorím niekoľko, tak mám na mysli možno 20 a viac rokov, ma „strašila“ myšlienka na jedno auto, ktoré ma sprevádzalo pri formovaní niektorých mojich vlastností. Rally je taký tvrdý šport, že ma v 70. a 80. rokoch minulého storočia odučil používať slová ako neviem a nedá sa. Tým autom bola Lada MTX Rallye, víťazné auto z Rallye Štrkopiesky roku 1980. Na začiatku roka 2020 som sa dozvedel o Lade 21011 MTX, č. homologizačného listu FIA 1680, kategória GR2, ktorá bola na predaj. To auto má presne ten istý homologizačný list FIA, akým bola homologovaná v roku 1980 moja Lada 21011 MTX Rallye. A takých áut je veľmi málo – Metalex ich vyrobil celkovo 80 a asi 50 bolo postavených podľa dokumentácie Metalexu. Dnes ich je na svete možno 10. Na informáciu som rýchlo zareagoval a 17. januára 2020 som sa po rokoch opäť stal majiteľom Lady 21011 MTX Rallye. Auto bolo v „nálezovom stave“ a celé roky nejazdilo. Začali sme pracovať na tom, aby sa mu vrátili všetky vlastnosti, ktoré má mať a aby sa z neho stalo historické vozidlo. No marec zmenil moje podnikateľské i organizačné plány a vyškrtal kalendár gveteránskych podujatí. Ostal však lákavý kalendár Majstrovstiev Slovenskej republiky v rally. Začala vo mne rásť myšlienka, že Lada 21011 MTX nebude len výstavný exponát, ale bude jazdiť, jazdiť nekompromisne,“ rozprával o vzácnej Lade a jej návrate na súťaže Jaroslav Petran.

Odhodlanie víťaziť
Predtým, než vozidlo postavil na štart, sa v garáži s pomocou mechanikov pustil do intenzívnej prerábky. Z „nálezového stavu“ ho museli prestavať do stavu zodpovedajúcemu homologizácii FIA – športové bezpečnostné sedačky, šesťbodové bezpečnostné pásy, hasiaci systém, bezpečnostný rám, súprava diskov. K tomu pribudli prilby, nehorľavé kombinézy, nehorľavá bielizeň a ďalšie vybavenie s platnou homologizáciou FIA. Investície rástli, no motorom bol kalendár Majstrovstiev SR.

Vozidlo dostalo špeciálny preukaz pretekárskeho vozidla s homologizačným štítkom FIA č. SK5050 HISTORIC, čo Ladu zaradilo do kategórie HK1. „Vtedy bolo už všetko jasné, dobrodružstvo –Majstrovstvá SR v relly sa mohli začať,“ spomínal na úvod sezóny ostrieľaný veteránista. „S veľkým rešpektom sme odštartovali na prvom podujatí Steelvent Salgó Rallye, kde sme vyjazdili desiate miesto v absolútnom poradí a prvé miesto v kategórii HK1. Druhé preteky 29. Rajd Rzeszowski sme začali veľmi pekne a naše tempo sa stupňovalo. Celá trať bola asfaltová a veľmi rýchla. Lenže potom prišiel taký pekný horizont, spolujazdec Milan Holbus nadiktoval horizont ľavá 3 a ja som si myslel, že sa to bude dať prejsť aj ako horizont ľavá 2. To auto síce pekne, ale, žiaľ, priveľmi dlho letelo a vo vzduchu sa nedá ani brzdiť, ani riadiť. Po dopade už bol náš osud spečatený. Prešli sme 200 metrov po priekope a zabrzdili sme o jeden pekný, nový kandeláber. Stál tam iba dva týždne,“ hovorí o krušných chvíľach jazdec, no podotýka, že havárie sa na rally dejú bežne. „Na prvý pohľad, čo sa technického stavu auta týka, to nevyzeralo tak dramaticky, a to ani s posádkou. Po hodine, keď sa spolujazdec spamätal, sa ma spýtal, či auto na Rallye Tatry opravíme.“ Diagnóza bola vážna: zničený most nápravy, svoje dostali aj spodné a vrchné ramená na pravej strane, disk, pneumatika, predné čelo, nárazník, kapota, bezpečnostná lyža, alternátor, vodná pumpa, chladič a pravá strana auta bola kratšia o takmer 3 centimetre.

Súboj až do konca
Posádka s mechanikmi však v intenzívnom tempe vrátila karosériu do pôvodného stavu. „Keď sa to podarilo, tak Rallye Tatry zrušili,“ spomína na zmenami poznačenú sezónu Jaroslav Petran. Získaný čas tím využil testovaním na dvojdňových pretekoch automobilov do vrchu – Majstrovstvá SR, PAV Ostrá Lúka. „Po tréningoch a absolvovaní prvého dňa sa v prvej jazde druhého dňa zrazu začali z motora ozývať nepríjemné zvuky. Preteky sme dojazdili na troch valcoch, ale doma po demontáži sme zostali zhrození. Motor bol v takom stave, ako keď ho chce niekto veľmi rýchlo predať. Nasledovali tri týždne intenzívnej práce. Motor sme zverili hádam najlepšiemu „motorárovi“ na Slovensku Milošovi Kolenovi. Keď som si ho od neho zobral, dostal som asi najvýkonnejší agregát podľa homologizácie A2 1600. Kované americké piesty, leštené ojnice, nanovo vyfrézované uloženia kľukovky, výfukové ventily s priemerom 36 mm, nasávacie ventily s priemerom 40 mm, vačka 326 stupňov, keramická spojka a výkon 165 koní,“ vyratúva pretekár.

Po oprave a prestavbe nastalo netrpezlivé čakanie. Po dvoch zrušených súťažiach však prišla záchrana seriálu. Štvrté preteky OMV MaxxMotion Rally SLOVAKIA RING 2020 znamenali pre posádku 21. miesto absolútne a 1. miesto v kategórii HK1. Na druhý deň sa konalo ďalšie kolo, tiež rátané do kalendára ako samostatné preteky a Jaroslav Petran, ktorému noty čítal Milan Holbus, sa umiestnil na 18. mieste absolútne a opäť triumfoval v kategórii HK1. Tím tvorili: Jaroslav Petran, Milan Holbus, organizačne pomáhala Júlia Almenová a o auto sa starali mechanici Denis Kuna, Štefan Svítek, Pavel Pastrnák, Mário Móres. Ak sa okolnosti nezmenia, v tomto zložení by sa mohol tím objaviť aj v sezóne 2021. Po zrátaní bodov sa posádka Petran/Holbus na rýchlej Lade 21011 MTX Rallye vo svojej kategórii umiestnila na prvej pozícii a patrí im titul Majstrov SR v HK1. Gratulujeme.

Pretekárske náčinie
Pohonnú jednotku Lady 1600 MTX tvorí upravený najväčší sériový motor VAZ, radový štvorvalec OHC s pôvodným objemom 1 568 cm3 prevŕtaný na 1 592 cm3, má stupeň kompresie 11,6, špeciálne tesnenia pod hlavou a vačkový hriadeľ 326 ° pre oba ventily. Osadený je dvoma dvojitými karburátormi Weber 45 DCOE9 so špeciálnym AL liatym sacím potrubím a molitanovými čističmi vzduchu značky Ramair. Agregát disponuje výkonom 121 kW (165 k) pri 7 600 ot/min, použiteľné otáčky končia na hodnote 8 000. Lada má odľahčenú a na zaťažených miestach zosilnenú karosériu a pretekárske tlmiče Bilstein. Pohotovostná hmotnosť s plnou nádržou predstavuje 936 kg. Maximálna rýchlosť vozidla je cca 180 km/h.

Inzercia