Na zraz bezpečne

Hľadať

Veľa veteránistov si na zrazy dovezie svoj poklad na vozíku. Niektorí tak dobiehajú čas, ktorý stratili v práci, iní sa boja poškodenia či znehodnotenia automobilu. Nech je pohnútka akákoľvek, bezpečná jazda s vozíkom má svoje špecifiká.

Text a foto: Samuel Vanko

Najkrajšie je prísť na akciu po vlastnej osi, to mi určite dáte za pravdu, ale niekedy to nejde. Týka sa to hlavne predvojnových vozidiel, ktoré idú pomaly, môžu byť nespoľahlivé a apetít majú za dve autá. Jazdenie s vozíkom nie je žiadna hanba, je to len voľba. Viete, na čo si dať pri ťahaní pozor?

Hor sa na vozík
Ako figurantov sme si vybrali veľké Audi Q8 s vysúvajúcim sa ťažným Audi Quattro S1 v procese renovácie od QMS Motorsport a dvojnápravový vozík. Quattro v bojových, žlto-bielych farbách sme na vozík vytiahli ručným navijakom. Vybrali sme si dvojnápravový vozík s perforovanými plošinami, do ktorých sa ľahko upevňujú kotviace oká. Ak máte požičaný vozík a nepoznáte jeho možnosti, pri vyťahovaní alebo výjazde naň dávajte pozor, aby ste si nepoškodili predný spojler vozidla. Vozíky majú rôzne nájazdové uhly. V prípade, že máte výklopný vozík, pozor na jeho rýchle preklopenie. Quattro má predný nárazník veľmi nízko, preto sme postupovali po milimetroch.

Rovnováha
Umiestnenie auta je pre neskúsených celá veda, a tí, ktorí pravidelne a veľa jazdia, bývajú veľakrát svedkom bizarných výjavov, často s nepríjemnými, ba až tragickými následkami. Audi Quattro má motor a gro váhy vpredu, preto išlo na vozík prednou časťou, teda motorom bližšie ku Q8. Vždy záleží aj na vozíku, ale v tomto prípade to vychádza na zlatý stred, teda stred dverí auta treba mať zhruba medzi nápravami vozíka. Správne vyváženie sa dá skontrolovať pohľadom na zadnú časť ťažného vozidla. Keď sa prvý raz ponorí do tlmičov, už je správne. Ak auto príliš navážite na ťažné zariadenie, bude ťažné vozidlo nepokojné. Ak si ho dáte príliš dozadu, bude nepokojný vozík a začne súpravou „zametať“. Dopredu musí ísť ťažšia časť vozidla. Keď ťaháte Porsche, tak ho na vozík nacúvajte. Rozumne treba vyvažovať aj autá s motorom vpredu a s pohonom všetkých kolies, kde je váha rozložená po celom aute. Základ je zapamätať si: ani veľmi dopredu, ani veľmi dozadu, ale čo najviac na nápravy vozíka.

Aby sa ani nepohlo
Na pripevnenie auta k vozíku sme v našom prípade použili profesionálne gurtne, ktoré obopínali celé koleso. Tento systém je možné využiť v prípade vozíka s podlahou, ktorá má na to pripravené otvory. Ak taký vozík nie je k dispozícii, oká sa pripevňujú o bočnice a auto sa pripevňuje cez disk. Každé koleso musí mať vlastnú gurtňu. Je to bezpečné a dávajú si na to pozor aj policajti. Experti na kontrolu upevnenia nákladu sú hlavne v Rakúsku. Gurtne nesmú byť poškodené, narezané a ani zvetrané časom. Policajti radi takúto súpravu zastavia a skontrolujú podrobne každú gurtňu. Nedostatok odmenia pokutou.



Pri nami zvolenom štýle upevnenia musia ísť oká čo najbližšie k pneumatike, aby bol čo najmenší priestor na pohyb auta. Špeciálne gurtne majú z vnútornej časti protišmykovú vrstvu, ktorá sa oprie do pneumatiky a nedovolí jej prešmyknúť sa. Kvalita upevnenia je dôležitá, nie vždy je totiž možné auto na vozíku zabrzdiť. To je aj prípad žltobieleho špeciálu z QMS Motorsport, kde pracujú na jeho prestavbe.

Pozor na paragrafy
Do ťahania áut na vozíku výrazne zasahuje aj legislatíva. Skôr než opustíte parkovisko, skontrolujte, či máte správne vodičské oprávnenie. Nie je totiž príves ako príves. Jednou z najčastejších chýb, ktoré vodiči pri ťahaní prívesných vozíkov robia, je, že nerešpektujú celkovú hmotnosť súpravy vzhľadom na svoje vodičské oprávnenie. Väčšina vodičov má vodičské oprávnenie typu B či B1. Aký vozík smiete ťahať? V prvom rade treba vedieť, akú váhu môže ťahať vaše vozidlo a aké máte ťažné zariadenie – nie každé môže za sebou ťahať príves s autom. Tieto údaje nájdete vo veľkom technickom preukaze vozidla a v technickej informácii vozíka. Nuž a potom je to už tak trocha hra s číslami. S béčkom môžete šoférovať vozidlo do 3,5 tony a zaň si môžete pripojiť vozík s váhou 750 kilogramov. Takáto súprava nesmie presiahnuť 4 250 kilogramov. Ak prípojné vozidlo presahuje 750 kg a celková hmotnosť jazdnej súpravy je viac ako 3 500 kilogramov, ale nepresahuje 4 250 kilogramov, ku klasickému Béčku budete musieť absolvovať osobitný výcvik v autoškole. V platnom vodičskom preukaze vám pri skupine B bude zapísaný kód „96“. Aby ste mohli šoférovať súpravu ťažšiu ako 4 250 kilogramov, budete potrebovať vodičské oprávnenie BE a za auto môžete pripojiť vozík s hmotnosťou 3,5 tony. Spolu teda 7 ton. Na získanie oprávnenia BE potrebujete navštevovať výcvik, na ktorého konci absolvujete klasické testy z autoškoly.

Inzercia