To najlepšie od Porsche?

Hľadať

Porsche 550 Spyder_small

Hypermoderné Porsche 918 Spyder sa dá výnimočne stretnúť aj na Slovensku. V superlatívoch o ňom hovoria novinári a Porsche sa búcha do hrude, že spravilo je z najlepších áut svojej histórie. Automobilka má však tých dokonalých medzi dokonalými v depozite viac.

 
Inzercia

 

Možno pre vás nebude ťažké povedať, ktoré sú to, ale predsa… azda by ste bez rozmýšľania ukázali na model GT3 RS. Ten je fantastický, áno jeden z najlepších, ale… v roku 2003 tu bola Carrera GT – široké a nízke Porsche so zvukom turbínového motora a výkonom 450 kW. To je presne 612 konských sííííl. A pred GT tu predsa ešte bola aj 911 GT1 so 400 kW (544 k) šesťvalcom.

Rok 1985 jednoznačne patril šialenej a ohromne nebezpečnej skupine B – extrémna sila motorov robila autá takmer neovládateľné a jazdcom naháňala strach. A Porsche medzi týmito neskrotnými beštiami nechýbalo. Malo šesťvalcový motor, dve turbodúchadlá, 330 kW (450 k), maximálna rýchlosť sa vyšplhala na 315 km/h a stálo 420 000 nemeckých mariek – Porsche 959.

Porsche 959

Porsche 959

Síce o niečo slabšie, ale rovnako nezabudnuteľné bolo Porsche 911 Turbo z roku 1973. Bolo to prvé sériovo vyrábané Porsche s turbodúchadlom. Jeho „fúkaný“ šesťvalec mal výkon 191 kW (260 k).

Porsche 911 Turbo

Porsche 911 Turbo

Porsche 904 Carrera GTS navrhol Ferdinand Alexander Porsche a svetu ho predstavil v roku 1964. Bolo to prvé Porsche s plastovou karosériou. Len päť mesiacov po svojom predstavení vyhralo legendárne preteky Targa Florio a svoje odvážne rožky vystrčilo aj na Le Mans a rely Monte Carlo. Pod plastovou karosériou tĺkli štvor-, šesť- alebo osemvalcové srdcia. Maximálny výkon dosahovali 177 kW (240 k). Dodnes je 904 považovaná za jedno z najelegantnejších pretekárskych vozidiel na svete.

Porsche 904 GTS

Porsche 904 GTS

Ale na tento model by sme nemohli v žiadnom prípade zabudnúť. V redakcii sme sa zhodli, že patrí do TOP 3 najkrajších stvorení z rodiny Porsche. Model 550 Spyder z roku 1953. Aj keď v ňom zomrel rebel bez príčiny, James Dean, privítali by sme ho v hangári. Jeho štvorvalcový agregát mal výkon 81 kW (110 k) a ľahké vozidlo dokázal vytiahnuť až na 220 km/h. Spyder vážil len 550 kg a išlo o prvé Porsche špeciálne vyvíjané na pretekárske účely. Svoj talent ukázalo v roku 1954 na Carrera Panamericana, kde vyhralo svoju triedu a v celkovom poradí sa umiestnilo tretie. Vzhľadom na silnú konkurenciu s oveľa silnejšími motormi to bol výborný výsledok.

Porsche 550 Spyder

Porsche 550 Spyder

Možno sme výber zjednodušili, no týchto sedem vozidiel patrí k prelomovým momentom automobilky. Implementovali pretekársku technológiu na bežné cesty, boli úspešné v motoršporte a ukazovali smer vývoja.

Prečítajte si tiež

Budúcnosť mala byť elektrická, tvrdí Porsche

Text: Samuel Vanko
Foto: Porsche

Inzercia

VDM
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.