To najlepšie od Porsche?
Hypermoderné Porsche 918 Spyder sa dá výnimočne stretnúť aj na Slovensku. V superlatívoch o ňom hovoria novinári a Porsche sa búcha do hrude, že spravilo je z najlepších áut svojej histórie. Automobilka má však tých dokonalých medzi dokonalými v depozite viac.
Inzercia
Možno pre vás nebude ťažké povedať, ktoré sú to, ale predsa… azda by ste bez rozmýšľania ukázali na model GT3 RS. Ten je fantastický, áno jeden z najlepších, ale… v roku 2003 tu bola Carrera GT – široké a nízke Porsche so zvukom turbínového motora a výkonom 450 kW. To je presne 612 konských sííííl. A pred GT tu predsa ešte bola aj 911 GT1 so 400 kW (544 k) šesťvalcom.
- Porsche 918 Spyder
- Porsche Carrera GT
- Porsche 911 GT1
Rok 1985 jednoznačne patril šialenej a ohromne nebezpečnej skupine B – extrémna sila motorov robila autá takmer neovládateľné a jazdcom naháňala strach. A Porsche medzi týmito neskrotnými beštiami nechýbalo. Malo šesťvalcový motor, dve turbodúchadlá, 330 kW (450 k), maximálna rýchlosť sa vyšplhala na 315 km/h a stálo 420 000 nemeckých mariek – Porsche 959.

Porsche 959
Síce o niečo slabšie, ale rovnako nezabudnuteľné bolo Porsche 911 Turbo z roku 1973. Bolo to prvé sériovo vyrábané Porsche s turbodúchadlom. Jeho „fúkaný“ šesťvalec mal výkon 191 kW (260 k).

Porsche 911 Turbo
Porsche 904 Carrera GTS navrhol Ferdinand Alexander Porsche a svetu ho predstavil v roku 1964. Bolo to prvé Porsche s plastovou karosériou. Len päť mesiacov po svojom predstavení vyhralo legendárne preteky Targa Florio a svoje odvážne rožky vystrčilo aj na Le Mans a rely Monte Carlo. Pod plastovou karosériou tĺkli štvor-, šesť- alebo osemvalcové srdcia. Maximálny výkon dosahovali 177 kW (240 k). Dodnes je 904 považovaná za jedno z najelegantnejších pretekárskych vozidiel na svete.

Porsche 904 GTS
Ale na tento model by sme nemohli v žiadnom prípade zabudnúť. V redakcii sme sa zhodli, že patrí do TOP 3 najkrajších stvorení z rodiny Porsche. Model 550 Spyder z roku 1953. Aj keď v ňom zomrel rebel bez príčiny, James Dean, privítali by sme ho v hangári. Jeho štvorvalcový agregát mal výkon 81 kW (110 k) a ľahké vozidlo dokázal vytiahnuť až na 220 km/h. Spyder vážil len 550 kg a išlo o prvé Porsche špeciálne vyvíjané na pretekárske účely. Svoj talent ukázalo v roku 1954 na Carrera Panamericana, kde vyhralo svoju triedu a v celkovom poradí sa umiestnilo tretie. Vzhľadom na silnú konkurenciu s oveľa silnejšími motormi to bol výborný výsledok.

Porsche 550 Spyder
Možno sme výber zjednodušili, no týchto sedem vozidiel patrí k prelomovým momentom automobilky. Implementovali pretekársku technológiu na bežné cesty, boli úspešné v motoršporte a ukazovali smer vývoja.
Prečítajte si tiež
Budúcnosť mala byť elektrická, tvrdí Porsche
Text: Samuel Vanko
Foto: Porsche