Návrat po 30 rokoch

Hľadať

Fiat 124 po 30 rokoch

FIAT 124 Spider sa prestal vyrábať v roku 1985. Návrat slávneho mena sa chystal už dlhšie, no ovocie priniesla až spolupráca s Mazdou. Taliani konečne predstavili svoj dlho očakávaný remake.

FIAT 124 Spider bol predstavený v roku 1966 na autosalóne v Turíne. Krásny dvojdverový Spider, kreslený ľahkým talianskym perom a inšpirovaný britskými roadstermi, opantal množstvo ľudí. Celkovo sa vyrobilo viac ako 200 000 automobilov. Výrobu ukončili v roku 1985. Posledné tri roky výroby (1982 – 1985) sa stali pre 124 ideálnou „kapurkovou“. O model sa totiž začal zaujímať Pininfarina a verzia Pininfarina Spider dnes patrí k najcennejším kusom (zvlášť, ak má výkonný agregát z Lancie). Vtedajšia verzia mala motor vpredu a poháňanú zadnú nápravu.

Pokračovanie článku pod reklamou

VD self

Šarmantný Spider je ozdobou veteránskych akcií a zohnať dobrý kúsok si vyžiada nemálo peňazí. Veru, Spider sa už šplhá. Stal sa totiž vďačným zberateľským kúskom. Osloví rovnako aj moderný FIAT 124 Spider?

Základ novej 124 vychádza z japonského bestselleru Mazda MX-5, ktorý od svojho vzniku trhá predajné rekordy a má na svojom konte niekoľko zápisov v Guinessovej knihe rekordov (ako najpredávanejší roadster všetkých čias). Mazda na konci 80. rokov oprášila prachom zapadajúcu slávu britských otvorených dvojsedadlových vozidiel, inšpirovala sa modelom Lotus Elan a s trochou drzej odvahy svoj výtvor pustila na trh. Reakcia bola fantastická a dnes sa už predáva jej štvrtá generácia a práve z nej vychádza aj FIAT 124 Spider. Ak sa dobre zapozeráte, tak z exteriéru je podobnosť viditeľná hlavne v oblasti čelného okna. Svojho japonského súrodenca nezaprie ani pri pohľade na palubnú dosku.

Fiat 124 06

Mazda už naše srdcia má, FIAT bude musieť o ne ešte len zabojovať. Musíme priznať, že dizajnérom išla karta a hlavne spredu je FIAT fakt pekný. Zozadu dávame viac plusových bodov Mazde MX-5.

Najväčším rozdielom sú pohonné jednotky. Zatiaľ čo Mazda sa drží nepreplňovaných agregátov (za to by mali dostať ocenenie od milovníkov atmosférických motorov), FIAT vopchal pod prednú kapotu preplňovanú 1,4 s výkonom 103 kW (140 k) a maximálnym krútiacim momentom na úrovni 240 Nm.

Ako sa bude dariť a či vojde do sŕdc svojich majiteľov tak, ako slávny predchodca, ukáže čas.

Prečítajte si tiež
Mazda MX-5 s nádychom retra

Text: Emanuel Thurzo
Foto: Fiat, Mazda

Inzercia