Perličky z Piešťanských zlatých stúh
Najstaršie auto bolo z roku 1903. Za zamyslenie určite stála prehliadka elektromobilov a zaujala nás aj Isotta, ktorú sme videli ešte na Concorso d’Eleganza Villa d’Este.
Elektromobily
Možno vás tým motoristické média už nudia, ale teraz je táto téma prosto v kurze. Nevyhol sa jej ani Kúpeľný ostrov v Piešťanoch počas podujatia Piešťanské Zlaté stuhy 2015. Návštevníci mali možnosť pozrieť si tri vozidlá, ktoré využívajú na pohon aj elektriku. Dve nové a jedno z roku 1918.

Elektrické automobily
Vľavo na fotografii je Opel Ampera, ktorá funguje na princípe predlžovania dojazdu. Má spaľovací agregát, ktorý pomáha elektromotorom v prípade, že sa im minie energia. Keď som mal možnosť v roku 2012 testovať Amperu, dokázal som stlačiť spotrebu pod tri litre. Výrobca avizoval spotrebu pod dva litre, to sa mi však nepodarilo. Na druhej strane fotografie stojí absolútna superšportová novinka z dielne BMW. Model i8 je plug-in hybrid, jeho cena sa šplhá k 140 000 € a výrobca tvrdí, že priemerná spotreba môže byť len 2,5 l/100 km.
Inzercia
V strede fotografie je Detroit Electric 75 z roku 1918!!! Dnes jeho cena vôbec nie je ľudová. V roku 2012 sa objavil podobný exemplár aj na aukcii a predal sa za 448 000 dolárov. V jeho interiéri by ste sotva hľadali volant. Kreslá ako v koči a riadiaca tyč, luxusné čalúnenie, dobové ozdoby, listové pružiny a drevené kolesá – Detroit 75 Electric sa od vtedajších áut veľmi nelíšil – boli to predsa len viac koče ako automobily. Dnešné elektromobily sa trápia s dojazdom a len máloktoré zvládnu viac ako 400 kilometrov. To je pri súčasnom životnom tempe málo. Detroit Electric 75 vraj vydržal 241 míľ (cca 385 km), čo v tom čase predstavovalo veru úctyhodnú vzdialenosť. Pravda je, že to bol rekordný výkon modelu 75. Vozidlo dokázalo ísť maximálnou rýchlosťou až 25 míľ za hodinu (40 km/h), no pri dosiahnutí rekordu malo priemernú rýchlosť 12 míľ za hodinu (cca 19 km/h). Cena nového vozidla bola začiatkom 20. storočia necelých 3 000 dolárov. Model vyrobila spoločnosť Detroit Electric Car Company, ktorá bola pred druhou svetovou vojnou najplodnejším výrobcom elektromobilov.

Detroit electric 75 1918
- Akumulátory
- Interiér vozidla
Najstarší automobil
Spoločnosť Renault bola založená v roku 1898. Model NC, ktorý priviezol do Piešťan Ján Zápotocký z Českej republiky, bol vyrobený v roku 1903. Tí, ktorí chodia na Stuhy pravidelne vedia, že účasť tohto pradedka nie je náhodná. Naopak, je pravidelnou súčasťou podujatia a už stihol zozbierať aj niekoľko ocenení.
- Chladič motora
- Renault NC 1903
Zo svetovej súťaže domov
Isotta Fraschini 8A SS z roku 1930, čestného prezidenta Asociácie historických vozidiel SR Karola Pavlů, bola na Piešťanských zlatých stuhách po prvý raz a hneď získala špeciálnu cenu od vinárstva Vinidi. Cesta tohto automobilu je však zaujímavejšia. Nedávno sme ju mali možnosť naživo vidieť aj na Concorso d´ Eleganza Villa d´Este, kde tiež zaujala odbornú porotu. Podľa sloganu talianskeho výrobcu „nikdy nevyrobíme dva rovnaké automobily“ sa dá predpokladať, že model 8A SS s výrobným číslom karosérie 9750, je jediný exemplár na svete. Tento konkrétny kus bol predaný do Ameriky. Jeden z bývalých majiteľov by mal byť dokonca archivárom amerického klubu majiteľov vozidiel Isotta Fraschini.
Pozrite si aj veľkú fotogalériu z Piešťanských zlatých stúh 2015.
- Isotta Fraschini 8A SS Cabriolet 1930
- Isotta Fraschini 8A SS Cabriolet 1930
- Isotta Fraschini 8A SS Cabriolet 1930
- Isotta Fraschini 8A SS Cabriolet 1930
- Isotta Fraschini 8A SS Cabriolet 1930
Text a foto: Samuel Vanko