Rýchly šéfko / Peugeot 405 T16

Hľadať

Peugeot 405 T16 je v modelovom rade 405 špeciálny prípad. Je to nenápadný sedan, ktorý by ste si na ceste zrejme nevšimli a pritom je to najostrejšia civilná verzia obľúbeného manažérskeho auta.

Text: Samuel Vanko Foto: Peugeot

Najskôr si ale pripomeňme samotný Peugeot 405. Ortodoxní veteranisti teraz práve otáčajú stranu, lebo si vravia, že to auto tu nemá čo robiť. Uznávam, je mladé a vyrobili toľko kusov (viac ako 4 milióny), že ak ich nezožerie hrdza, nediskvalifikuje ich STK, tak asi obyčajná 405 nebude vzácna. Možno tak pre niekoho, kto k nej má nostalgický vzťah, napríklad udržuje tatkove auto v skvelom stave. Lenže 405 z tohto článku má výberový prívlastok, ktorý dáva francúzskemu sedanu inú príchuť. Veď ani pri vínach neplatí, že každé francúzske víno je hodné archivovania.

Predpladťe si printové vydanie Veterán SK

Limitovaná edícia
Zatiaľ čo Peugeot 405 je v našich končinách celkom známa firma a v 90. rokoch si hranatý sedan radi dopriali podnikatelia či manažéri firiem, samotná T16 je neznámou dokonca aj pre niektorých fanúšikov motorizmu. Nedávno sme mali na facebooku fotku T16 a jeden čitateľ sa ozval, že T16 predsa nebola civilná len pretekárska a zrejme sme mali namysli Mi16. To je vlastne dôvod, prečo vznikol tento článok.

Pri „obyčajnej“ 405 ste mali na výber motorizácií od výmyslu sveta. Hlavne naftovými dokázal Peugeot presvedčiť nejedného motoristu a poriadne podkúriť nejednému konkurentovi. Vzhľadom na tunajší vozový park pred rokom 1989 bola prítomnosť 405 príjemným spestrením našich ciest. Na dolný riadok cenníka sa však väčšina motoristov nedostala… a presne tam trónila T16, ktorá nahradila slabšiu verziu Mi16.

Oficiálne bolo vyrobených 1 046 kusov a to v rokoch 1992 – 1995. Necelá štyristovka bola určená pre domovský trh automobilky (tri desiatky z nich si uchmatli žandári). Ostatok šiel do sveta a pár sa ich predalo aj vo Veľkej Británii, napriek tomu, že Francúzi za La Manche posielali T16 s volantom len na ľavej strane.

Najdôležitejšie je srdce
Peugeoty 405 neboli vizuálne vystrelené smerom k motoršportu. Na žiadne extrovertné krídla a spojlery si veru výrobca nepotrpel. Má decentné krídelko na veku batožinového priestoru, pod ním označenie T16 a zliatinové kolesá. To najdôležitejšie totiž Peugeot skrýval pod prednou kapotou. Bol to štvorvalec, ktorý konštrukčne vychádzal z motora z Mi16, no k výkonu a živelnosti mu Peugeot pomohol turbodúchadlom. Výrobca použil Garrett VAT 25. Išlo o celkom zaujímavé turbodúchadlo, ktorého hlavnou devízou bola minimalizácia turbodiery a krátkodobo bolo schopné zvýšiť výkon motora. Celých 45 sekúnd ho vypumpovalo na 159 kW. Dvojliter mal v základe výkon 147 kW a turbo doň fúkalo tlakom 1 bar, pri plnom zaťažení dokázalo plniť tlakom 1,3 baru. Dvojliter tak patril k tomu najlepšiemu, čo sa do 405 za celú éru modelu montovalo.

Stačí sa začítať do dobových testov a auto si zamilujete. T16 dokázala prekvapiť skvelou trakciou a vynikajúcim riadením, z ktorého šikovný vodič dokázal vyťažiť pri ostrej jazde i pokojnom plávaní krajinou skutočne veľa zážitkov. A ak pri testoch bežnej 405 nájdete hodnotenie, „výborné jazdné vlastnosti“, v tomto prípade sú ostrejším naladením ešte lepšie.

Špecialitkou T16 je pohon všetkých kolies v základnej výbave. O ten sa staral medzinápravový diferák, ktorý rozdeľoval krútiaci moment v pomere 53:47 s preferenciou prednej nápravy. Pohonnému ústrojenstvu vodič rozkazuje prostredníctvom päťstupňovej manuálnej prevodovky, ktorá si našla miesto napríklad aj vo väčšej 605, no pri T16 má masívnejšiu spojku.

Naháňanie adrenalínu
Model T16 v civilnej verzii dokázal v 90. rokoch rozbúchať nejedno srdce a pokrútiť aj skúsené ruky. Benzínový agregát vystrelil sedan na stovku za 7,1 s a ručička rýchlomeru sa zastavila na hodnote 235 km/h. To sú v porovnaní s vtedajšou konkurenciou slušné hodnoty. Motor sa nemal s čím zadýchať, pohotovostná hmotnosť pod 1,4 tony bola preň hračka a skvele naladený podvozok, ktorý netrpel zbytočnými náklonmi a pritom nebol ani príliš tvrdý dovolil skúsenému vodičovi potrápiť nejednu športovú legendu 90. rokov.

V štýlovej bavlnke
Možno všetky tie parametre vo vás navodili dojem, že keď si sadnete do 405 T16, tak sa ocitnete v zajatí plechov, sparťanského interiéru, nevkusných skrutiek, káblikov a nedorobkov. Nie, 405 bola manažérsky sedan strednej triedy a T16 tomuto poslaniu ostala verná v každom milimetri svojho interiéru. Dizajn nezaprie, že vznikol na prelome 80. a 90. rokov. Vkradli sa doň prvé obliny, no spracovanie verzie v T16 je famózne – na tie časy. Nechýba elektrické sťahovanie okien a dokonca aj spätných zrkadiel. Sedadlá majú výraznejšie bočnice na lepšie vedenie tela v zákrutách a sú obšité kožou a alcantarou. Čerešničkou je kvalitná muzika, tempomat a dokonca klimatizácia.

Na čo čakať?
Pri pohľade do jedného z najväčší európskych inzertných portálov sme objavili na predaj len 14 kusov Peugeotu 405. Medzi nimi boli štyri Mi16, z toho dve s pohonom všetkých kolies. Najkrajšia z nich bola za 8 000 eur. Pár verzií SRi a GR, dve obyčajné, jeden kombík, ale ani jedna T16… slovom nula. V ďalších pokusoch o hľadanie sme objavili exempláre vo Švajčiarsku, Belgicku, Francúzsku a vo Veľkej Británii s cenovým rozptylom od 15 000 do 30 000 eur. Určite sa ich pár nájde aj bližšie, ale treba počítať, že nebudú za pár drobných. Najvzácnejšie budú tie v dobrom stave a so schopným podvozkom, ktorého životnosť môže byť slabšou stránkou T16. Ak bude aj bez neodstrániteľného tuningu, potom smelo do nej.

Legenda na pretekoch
Prečo vlastne vznikajú takéto autá? No aby sme mali radosť. A tiež preto, aby automobilka dostala papiere na svoje pretekárske náčinie. Stvorí homologizačnú sériu alebo sa nechá vyprovokovať konkurenciou, ktorá niečo podobné má. V prípade 405 T16 existovala ostrá verzia homologizovaná v smutne slávnej skupine B. Nejeden fanúšik motoršportu pozná ikonické video okrídlenej 405, šplhajúcej sa v pretekoch automobilov do vrchu Pikes Peak a zanechávajúcej za sebou svet v zajatí oblakov zvíreného prachu. Tak to je ona – T16 – polepená, šialená, ukričaná, nebezpečná a slávna. Na Pikes Peak ju vyviezol rely jazdec Ari Vatanen a vyjazdil dlho neprekonaný rekord. Podarilo sa ho zlomiť až fenomenálnemu pilotovi Sébastianovi Loebovi, no na kvalitnejšom povrchu, takže, akoby sa to ani nepočítalo.

Inzercia