Škoda 1101 Tudor bola prvá povojnová škodovka
V roku 2021 to bolo 75 rokov od výroby prvého povojnového modelu českej automobilky Škoda. Model 1101 „Tudor“, ktorého prvý exemplár vznikol 7. mája 1946, znamenal začiatok novej etapy vývoja automobilky.
Spracoval: Iľja Savoj Foto: ŠKODA AUTO
„Škoda 1101 rozvíjala prednosti niekoľkých vývojových generácií radov Popular a Rapid, vďaka ktorým sa značka Škoda už v roku 1936 stala najväčším výrobcom a aj exportérom automobilov vo vtedajšom Československu. Tudor svojich predchodcov však výrazne prekonal,“ hovorí Andrea Frýdlová, vedúca ŠKODA Múzea.
Inzercia
Škoda 1101 vynikala atraktívnym dizajnom a modernou technickou koncepciou, ktorá zahŕňala chrbticový, vpredu vidlicový rám podvozku, nezávislé zavesenie všetkých kolies, účinné hydraulické brzdy, rovnako ako výkonný a úsporný radový štvorvalcový motor, ktorý zo zdvihového objemu 1 089 cm3 dával maximálny výkon 23,5 kW (32 k).
Základ pestrej ponuky verziu radu Škoda 1101 v roku 1946 predstavoval dvojdverový uzavretý voz: anglicky „two-door“, odtiaľ prezývka Tudor. V snahe vyhovieť rozmanitým potrebám zákazníkov doma a v zahraničí k nemu pribudla štvordverová karoséria sedan, tá sa od roku 1949 stala najrozšírenejším variantom, ktorý ako služobné vozidlá používala tiež československé ministerstvá alebo diplomatický zbor.
Ponuka otvorených karosérií obsahovala obľúbené „tudor-kabriolety“ s dverami v pevných rámoch a sťahovateľným textilným dielom strechy, alebo elegantné roadstery. Vysokú praktickosť preukázali dodávkové karosérie s jedným párom bočných okien či kombi dobovo označované Station Wagon, teda STW. Už vtedy mali sklopnú zadnú lavicu, umožňujúcu vznik ložnej plochy s dĺžkou až 1 490 mm a šírkou 980 – 1 380 mm.
Samostatnú kapitolu histórie Tudor napísala verzia Škoda 1101 VO (vojenská otvorená), po roku 1948 vo variante 1101 P (pohotovostná) so špeciálnou otvorenou karosériou. Tieto deriváty Tudoru využívali bezpečnostné zložky niekoľkých štátov – vrátane Portugalska, Saudskej Arábie alebo Egypta.
Automobily modelového radu Škoda 1101 (po modernizácii označované ako 1102) boli vyrábané štátnym podnikom nesúcim oficiálne označenie AZNP, teda „Automobilové závody, národný podnik“. V Mladej Boleslavi vznikal kompletný podvozok, karosérie sa vyrábali v novo pripojených závodoch vo Vrchlabí a Kvasinách. V máji 1946 bola Škoda 1101 na domácom československom trhu predávaná za 67 700 korún a vzhľadom k neľahkej povojnovej ekonomickej situácii museli zákazníci predložiť špeciálnu poukaz oprávňujúci na kúpu nového vozidla.
Inzercia
V období medzi rokmi 1946 a 1952 vzniklo 66 904 Tudorov v civilnej verzii a 4 237 špeciálnych variantov pre ozbrojené zložky. Takmer dve tretiny celkovej produkcie vozidiel Škoda 1101/1102 boli vyvezené – v roku 1947 do 36 krajín sveta, o štyri roky neskôr už išlo o 76 štátov. Napríklad v roku 1950 bolo exportovaných 15 072 Tudorov. K najvýznamnejším odberateľom patrilo Poľsko, Holandsko, Belgicko či Spolková republika Nemecko, ale ponuka značky Škdoa bola pevne etablovaná aj v Austrálii, Brazílii, Indii, Juhoafrickej únii alebo Kanade.
Škoda 1101/1102 zaznamenala rad významných úspechov na poli motoristického športu. Napríklad pri pretekoch na 24 hodín v belgickom Spa došli roku 1948 tri Tudor štartujúce v triede do 1 100 cm3 víťazne do cieľa – a podľa predchádzajúcej dohody navyše triumfálne bok po boku. Odvodené špeciály Škoda Šport a Supersport s motormi niekoľkých variantov, vrátane verzie s objemom 1 490 cm3 – bola preplňovaná kompresorom Roots a vďaka výkonu až 180 koní (132,4 kW) pomohla autu k maximálnej rýchlosti 200 – 210 km/h. Úspešné angažmán v motoristickom športe významne napomáhalo propagácii automobilov Škoda 1101/1102 na významných exportných trhoch a zároveň umožnilo priebežné zlepšovanie úžitkových vlastností sériovej produkcie. Aj kompresorové špeciály totiž používali veľký počet súčiastok bežných Tudorov.
V bohatej histórii mladoboleslavskej značky patrí vozidlám modelového radu 1101/1102 čestné miesto. V úspešnej ceste pokračoval priamy nástupca Tudoru, model Škoda 1000 MB s motorom umiestneným v zadnej časti samonosnej celokovové karosérie.