Škoda Octavia WRC (1999)
Novodobá Škoda Octavia prbvej generácie bola predstavená verejnosti v roku 1996. Pre Mladú Boleslav to bol významný krok. Vstúpila totiž do segmentu nižšej strednej triedy. Krátko na to sa Octavia objavila aj na pretekárskych tratiach – tam sa najviac zviditeľnila vo verzii WRC.
Zdroj: Škoda Auto Spracoval: red
Pre tím Škoda Motorsport bola stavba špeciálu v špecifikácii WRC nepopísaným listom papiera. Kitová Octavia bola oproti tomu len drobný projektík. Konštruktéri teda ladili technológie, s ktorými sa doteraz nestretli, jednoduché náradie nahradili notebooky s prísne stráženým softvérom, logistika celého procesu nemala s predchádzajúcimi rokmi nič spoločné a na všetko dohliadali prísni účtovníci. Pre konštruktérov bolo súčasne veľkým požehnaním, že mohli siahnuť do koncernových riešení a svoj špeciál stavať z preverených komponentov.
Pod kapotou Octavie WRC našiel miesto preplňovaný dvojliter s päťventilovou technikou, ktorý zo seba vydoloval 221 kW (300 k) a pri 3 250 ot./min. ponúkol celých 500 Nm krútiaceho momentu (neskôr až 600 Nm). Pohotovostná hmotnosť vozidla bola 1 230 kg (pravidlami stanovený minimálny limit), takže spolu s kombináciou pohonu 4×4 išlo o najdynamickejší špeciál v celej histórii športových aktivít automobilky Škoda. S prísnym testovaním prvých hotových exemplárov začali technici v priebehu roku 1998, pričom bojovali so šibeničným termínom oficiálneho nasadenia nového vozidla do MS v automobilových súťažiach.
Pri výbere továrenskej jednotky padla voľba na skúseného nemeckého pilota Armina Schwarza. Druhým nasadzovaným jazdcom mal byť vždy jeden z osvedčených českých pilotov – Pavel Sibera alebo Emil Triner – podľa toho, na akom sa išlo povrchu.
Škoda Octavia WRC odštartovala svoju kariéru v sezóne 1999 na legendárnych pretekoch v Monte Carle. Prvá sezóna bola pre automobilku veľmi dôležitá, najmä z hľadiska ladenia vozidla a získavania užitočných skúseností. Najlepšie umiestnenie v premiérovej sezóne si Octavia zaknihovala na britskej súťaži RAC Rallye. Belgický jazdec Bruno Thiry vyjazdil celkové štvrté miesto.
Za volantom mladoboleslavského wrcka sa postupne vystriedalo niekoľko jazdcov svetovej elity. Okrem spomínaného Armina Schwarza a českých stálic Pavla Siberu a Emila Trinera to boli Bruno Thiry, Luis Climent, Roman Kresta, Ján Kopecký, Gabriel Pozzo, Toni Gardemeister, Kenneth Eriksson, Didier Auriol, Mattias Kahle a Stig Blomqvist.