Poteší Škoda Octavia dušu aj peňaženku?

Hľadať

Bola neoddeliteľnou súčasťou československých ciest v 60. rokoch a tiež hrdým nástupcom modelu 440. Ostatné roky získava na popularite, čo jej cenu tlačí hore.

Text: Samuel Vanko v spolupráci s magazínom Veterán SK

Príchodom jesene sme chceli našu redakčnú garáž doplniť modelom Octavia, a tak sme sa vrhli na inzeráty. Dali sme si hranicu 4 000 eur a rozhodili siete. Chvíľu to trvalo, no nakoniec sme dve Octavie v danej cene našli. Jedna vyzerala ošumelo, mala vyblednutý lak a zdevastovaný interiér. Bola však kompletná, len jej chýbali papiere a s ňou aj história. Jej majiteľ chcel za ňu rovné 4 000 eur. Odhadovaná oprava vozidla by si zrejme vypýtala minimálne toľko isto, koľko samotný nákup.

Predplatné printového vydania magazínu VETERÁN SK

Lacné môže byť drahé
Je to ako pri každom historickom vozidle. Ak ušetríte pri kúpe, môže vás potom vycicať pri renovácii, ak si dáte pozor, zainvestujete do dobrého kusu, renovácia bude maličkosť – ak bude vôbec potrebná. Octavia bola pred pár rokmi akoby zaznávaná. Každý chcel radšej jej súrodenca bez strechy a to nahrávalo investičnej hodnote Felicie. Octavia si to však nezaslúžila. Bolo jej síce vyrobených viac kusov a nemala tú charizmu voľnomyšlienkára, stále to však bolo a aj je krásne vozidlo. Do širšej obľuby sa dostala Octavia len nedávno a to začalo tlačiť ceny hore. Pomohol jej retro trend. Je totiž relatívne ľahká na údržbu a jej tvary pochádzajúce z 50. rokov sú dnes už naozaj trendy.

Maskované pasce
Boli sme si pozrieť aj druhú ponuku. Majiteľ celkom súcej Octavie chcel za ňu 3 800 eur a na fotkách vyzerala naozaj dobre. Išli sme po ňu rovno s odťahovkou. Za takú cenu, také pekné auto nemôžeme predsa nechať na pokoji. Keď sme však videli vozidlo naživo, naša radosť opadla rovnako rýchlo, ako prišla. Pekný lak mal niekoľko puklín a to nás prinútilo pozrieť sa na Octaviu naozaj detailne. Pohľad na vnútorné blatníky odhalil rozpadávajúci sa ochranný náter, spod ktorého vykúkala hrdza a niekde aj poriadne krátery, „A“ stĺpiky tiež boli ukotvené v hrdzavých spojoch a našli sme aj náznaky nie celkom kvalitnej opravy po nemalom ťukanci. „Vybývaný“ interiér a problém s naladením motora, na ktorý nás majiteľ upozornil, prihadzovali cifry k odhadu za renováciu závratnou rýchlosťou.

Reálna hodnota
Vybrali sme sa na potulky aj po nemeckých inzerátoch, ktoré nás len ubezpečili, že sme nastavili správny limit. Kusy, ktoré stáli za návštevu boli v nami stanovenej hranici a len jedno auto atakovalo sumu 6 000 eur. Bolo však už v stave hodnom uloženia do zbierky. Octavia je vďaka aktuálne pozitívnemu vnímaniu veteranizmu začínajúcimi zberateľmi na najlepšej ceste k zhodnocovaniu a rozumná investícia nemusí byť na škodu.

Predchodca slávnej embéčky
Octavia prišla na trh v roku 1959 a bola nástupcom modelu 440 (Spartak). Obe vozidlá si boli podobné, 440 mala hlavne zložitejšiu prednú masku. Iné však boli podvozky, interiér a teda aj komfort. Octavia dostala namiesto listových pier vinuté pružiny, vďaka čomu bola pohodlnejšia. Vozidlo sa vyrábalo až do roku 1971 a bolo dostupné vo viacerých verziách a typových radoch. Na pohon slúžili benzínové štvorvalce s objemom od 1 089 až 1 221 cm3 a výkonom (29,4 – 40,4 kW). Dizajnovo vydarený dvojdverový sedan bol doplnený verziou kombi, ktorá si tiež pomaly získava obľubu. Po skončení produkcie Octavie sa do výrobného programu dostala Škoda 1000 MB, ktorá je dodnes považovaná za jednu z posledných krásnych Škodoviek.

Inzercia