Škoda oslávila na Rétromobile 130 rokov existencie
Oslavu 130. výročia svojho založenia poňala automobilka Škoda na prestížnej výstave klasických automobilov Rétromobile veľkolepo. Spolu s importérom Škoda France vystavuje v Paríži celkovo 16 exponátov, ktoré svojim rokom výroby pokrývajú tri storočia a premyslene tak prezentujú bohatú a pestrú históriu značky. Rétromobile je jednou z najprestížnejších svetových výstav klasických automobilov, ktorú navštevuje v priemere 130 000 medzinárodných návštevníkov.
Zdroj: ŠKODA AUTO
Predplatné printového vydania magazínu VETERÁN SK
Automobilka Škoda si 130 rokov svojej existencie pripomenula na parížskom výstavisku Porte de Versailles počas 49. ročníka prestížnej výstavy klasických automobilov Rétromobile. Na výstavnej ploche 500 m2 ukázala 16 automobilov, vďaka ktorým návštevníci mali vzácnu príležitosť pozrieť si široký prierez vývojom spoločnosti.
Od dvoch kolies k štyrom: prvé roky pôsobenia
Na výstave Rétromobile návštevníci videli korene značky prostredníctvom repliky bicykla L&K Slavia z roku 1897, ktorú doplnili dva historické motocykle: L&K BZ z roku 1903, ktorý bol poháňaný jednovalcovým motorom s objemom 331 cm3 a dosahoval maximálnu rýchlosť až 60 km/h, zatiaľ čo dvojvalcový pretekársky špeciál L&K CCR z roku 1905 odráža ďalší pokrok spoločnosti v oblasti motocyklovej techniky.
Pri oslave jubilea nechýbal ani prvý automobil značky Škoda: L&K Voiturette A, ktorý bol predstavený 29. októbra 1905. Bol vybavený dvojvalcovým motorom s objemom 1 005 cm3 a výkonom 7 koní, ktorý mu umožňoval dosiahnuť rýchlosť až 40 km/h.
Zlatá éra: 20. a 40. roky 20. storočia
Vystavený automobil L&K Škoda 110 z roku 1929 reprezentoval obdobie tesne po zlúčení automobilky Laurin & Klement s plzenským koncernom Škoda v roku 1925, ktoré viedlo k postupnému premenovaniu jej automobilov. Ďalším pozoruhodným exponátom na výstave bol Škoda Popular Sport Coupé z roku 1934, unikátny pretekársky automobil z limitovanej série piatich kusov, ktorý nedávno do svojej zbierky získalo Škoda múzeum. Túto časť expozície dopĺňala Škoda Rapid OHV z roku 1940 a jej súrodenecký model Popular s aerodynamickou karosériou a maximálnou rýchlosťou až 110 km/h.
Povojnová praktickosť, vietor vo vlasoch, rarita do terénu i filmová hviezda
Kvarteto automobilov z druhej polovice 20. storočia ponúklo rozmanitý pohľad na vývoj značky Škoda. Škoda 1201 STW sa vyrábala v mnohých karosárskych verziách – vrátane sanitárnej verzie. Na výstave bola zastúpená vo farbe služobného vozidla z roku 1958. Model Škoda Felicia z roku 1961 so štvorvalcovým motorom s objemom 1089 cm3 a výkonom 50 koní sa stal ikonou elegancie 60. rokov a dosahoval rýchlosť až 130 km/h.
Ďalším modelom, ktorý čakal na návštevníkov stánku Škoda, bolo robustné úžitkové vozidlo Škoda Trekka, vyrábané na Novom Zélande v rokoch 1966 až 1973 s použitím mechanických komponentov z modelu Škoda Octavia Super. Výber uzatvoril unikátny model Škoda 110 Super Sport „Ferat“ z roku 1981, ktorý bol vytvorený na zákazku špeciálne pre kultový český horor Upír z Feratu.
Moderná éra a elektrická budúcnosť
Modelovú paletu značky Škoda 21. storočia reprezentovalo päť modelov. Škoda Octavia WRC (2003) zdôraznila dlhodobú angažovanosť značky v motoristickom športe, zatiaľ čo Škoda Superb Tour de France z roku 2005 odrážal úzke prepojenie s profesionálnou cyklistikou. Škoda Yeti Extreme Concept, predstavený v roku 2014, vznikol ako tuningový showcar. Súčasnú produkciu českej automobilky v Paríži zastupovali elektromobily Škoda Enyaq a úplne nový model Škoda Elroq.