Volkswagen Scirocco I, II

1.8-liter gasoline engine with 95 kW/129 bhp, 5-gear manual transmission, Mars red
V našich končinách nebolo rozšírené, no v Nemecku si na slávny Ford Capri a jeho rivala Opel Manta brúsilo zuby kupé Volkswagen Scirocco.
Text: Samuel Vanko Foto: VW
Malé kupé postavené na báze jednotkového Golfu vzniklo ako vzdor. Keď vo Volkswagene videli počínanie Fordu a Oplu v segmente štýlových kupé, povedali si, že to isté dokážu aj oni a že to urobia lepšie. A svoj výtvor vyrobili z celkom iného cesta. Opel a Ford sa držali tradičnej koncepcie s vpredu uloženým motorom a pohonom zadnej, pevnej nápravy. Volkswagen do Scirocca uložil motor dopredu, naprieč a použil pohon prednej nápravy. K tomu vykúzlil o niečo lepšiu cenu ako konkurencia. Mal to byť dôstojný nástupca charizmatického modelu Karmann Ghia Typ 14 Coupé, aj keď vizuálne išlo o celkom odlišné auto a Sciroccu chýbala aj príťažlivá energia, ktorú Ghia sálala.
Inzercia
Scirocco I
V časoch, keď Scirocco vznikalo, kresliacim doskám dizajnérov vládli hrany. A to všade. Od predných svetiel až po zadný nárazník. Volkswagen predstavený v roku 1974 nakreslil slávny taliansky dizajnér Giorgetto Giugiaro, ktorý stál aj za výzorom Golfu I. Golf preoblečený do útlej karosérie mal vnútorné usporiadanie 2+2. Dizajn bol striedmy, vecný, hranatý a celkom pasoval do doby, v ktorej vznikol. Volkswagen vždy triafal autá do daného obdobia, aby oslovil masy. Priveľa experimentov neskúšal, aj keď toto malé kupé sa predsa len z toho radu trocha vyklonilo.
Vozidlo meria na dĺžku skromných 3 850 mm a na výšku len 1 310 mm. Pohotovostná hmotnosť je len 800 kilogramov, čo pre pripravené motory nikdy nebola veľká záťaž, a tak bol Volkswagen vždy aj dostatočne dynamický. Podobne ako Ghia, aj Scirocco bolo vyrábané vo fabrike Karmann v Osnabrücku.
Scirocco GTI
Označenie GTI pri Volkswagenoch v motoristických fanúšikoch vždy spustí očakávania, zimomriavku po chrbte. Takto totiž zvykne nemecká automobilka označovať verzie, ktorým implantovala viac temperamentu, silnejší motor a výraznejší dizajn. Vedeli ste, že prvý raz použila toto všehovoriace trojpísmenie práve pri modeli Scirocco a až potom nasledoval dnes už legendárny Golf GTI? Bolo to v lete roku 1976 a darca jeho orgánov, synonymum mena Volkswagen, etalón nižšej strednej triedy, Golf dostal exkluzívne označenie až na jeseň.
Základom horúceho géteička sa stal 1,6-litrový štvorvalcový benzínový agregát s výkonom 81 kW (110 k). Motor sa najlepšie cítil vo vysokých otáčkach a disponoval mechanickým vstrekovaním paliva. Výkon sa na dnešné pomery nezdá nijako oslnivý, no mušia váha v tomto prípade urobila svoje a Scirocco rozdávalo jazdecké zážitky plnými priehrštiami. Jeho „obyčajné“ verzie disponovali výkonovým spektrom od 37 kW (50 k) do 63 kW (85 k).
Vyšší výkon si však vyžiadal aj zmeny. Volkswagen musel zapracovať hlavne na preladení podvozka, aby rýchlejšie tempo zvládal s väčšou istotou. Povedľa verzie GTI bol predstavený aj luxusnejší variant GLI. Obe verzie ste od ostatných modelov Scirocco rozpoznali podľa predného spojleru, vnútri sa nachádza športovo ladený volant, na stredovej konzole sú umiestnené hodiny, ukazovateľ teploty motorového oleja a hlavne športové sedadlá s vylepšenými bočnicami. Tie sú typické čalúnením s kockovaným vzorom. GLI malo tmavo tónované sklá, výplne dverí s kobercovými ozdobnými plochami a výškovo nastaviteľné predné sedadlá so špeciálnym čalúnením.
Scirocco II
Druhá generácia malého kupé prišla na začiatku 80. rokov. Od roku 1974 vyrobili v nemeckom závode viac ako polmilióna vozidiel, a tak prišiel čas na výmenu. Nástupca bol predstavený začiatkom roka 1981. Mal vynovený zovňajšok, no platforma ostala zachovaná. Scirocco II stále sedelo na báze modelu Golf I. Nový model mal však už rozmernejší interiér a tiež väčší batožinový priestor. Vylepšená bola aj aerodynamika, čo vplývalo aj na lepšiu spotrebu paliva.
Zo začiatku výroby druhej generácie boli využívané agregáty známe z jednotky. Neskôr však vývojári postupne predstavovali a implantovali do vozidla nové motory. V roku 1985 debutoval štvorvalec so štvorventilovým rozvodom a výkonom krásnych 102 kW (139 k). Ten sa ešte pred Sciroccom udomácnil aj v druhej generácii modelu Golf. V kupé bol vo verzii Scirocco GTX 16V.
Inzercia
Špeciálne edície
Každá automobilka, ktorej záleží na predaji svojich vozidiel, z času na čas prinesie nejakú limitovanú edíciu. Často to býva pri podpore predaja „vekom“ unavených áut, ktoré potrebujú generačnú výmenu. Takéto edície sú potom zaujímavé z investičného hľadiska, ak teda nejde len o verziu pre marketing s dvoma nálepkami na blatníkoch. Scirocco existovalo v edícii White Cat, ktorú fabrika predstavila v roku 1985 – biely lak karosérie, biele disky, sedadlá, zadné svetlomety s bielymi pruhmi a aerodynamické doplnky po celom obvode karosérie vrátane zadného spojleru Zender robili zo Scirocca výnimočný zjav. V podobnom štýle bola vyrobená aj verzia Scala 16V, tá však bola k dispozícií aj v iných farebných spracovaniach. Tých, ktorí by sa po Sciroccu chceli poobzerať, by nemali nechať nepovšimnutú verziu GTS, ktorá bola výkonovo trocha ako podladené GTI. Z druhej generácie Scirocca bolo vyrobených približne 290 000 vozidiel.
Scirocco III
Pôvodne malo byť treťou generáciou vozidlo, ktorého vývoj začal v roku 1981. Jeho život sa však nakoniec ubral trocha iným smerom a do predaja sa dostal súbežne s modelom Scirocco II, ktorého predaj skončil v roku 1992. Corrado bolo predstavené v roku 1988, patrilo však do vyššieho segmentu.
Po dlhej odmlke nakoniec došlo k reinkarnácii slávneho mena. Volkswagen predstavil tretiu generáciu, no to už bolo v novom tisícročí a treba povedať, že príťažlivý dizajn jej nechýbal. VW moderné Scirocco predstavil v roku 2008 a ponúkal aj super výkonnú verziu R. Na cestách ich nevídať, na článok u nás si však bude musieť chvíľu počkať.