Chcete vyhrávať? Novú technológiu nepotrebujete
Nedávno sme večer sedeli v garáži Vintage District a pri pive sme rozoberali jednu otázku. „Dokáže stará technika poraziť modernú technológiu?“
Text: Jacob Almohada Foto: archív autora a Ros Competición
Inzercia
Zrazu sa na našich tvárach objavil zamyslený výraz. Taký podobný ako má Mr. Bean. Celú debatu iniciovalo zelené tričko Petra Sagana, ktorý si ho z Tour de France doviezol už štvrtý raz. Práve Peter v minulosti dokázal, že na výhru nepotrebuje špeciálne stroje. Jediné, čo potreboval boli dve kolesá a povedzme, že aj nejaké brzdy. V roku 1997 vyhral na sestrinom bicykli zo supermarketu slovenský pohár. To je stopercentný dôkaz, že nová technológia vás k víťazstvu nemusí vytiahnuť. Dôležité faktory sú: vaša vášeň, tréning, entuziazmus a samozrejme vy.
Poznáme niekoľko automobilových entuziastov, ktorí dokážu vyhrávať nad modernými strojmi aj s poriadne starou technikou. Jeden z nich je náš dobrý kamarát, Agustín Ros, minuloročný katalunský šampión v triale. Agustín je veru špeciálna persóna. Je to džentlmen, obrovský offroadový fanúšik a profesionál v jednej osobe.
Agustín preteká so starým Mercedesom-Benz G300D z roku 1982!!! Kúpil si ho v roku 2008 za 1 000 eur. Predtým zdolával offroadové prekážky na Nissane Patrol GR Y60. M-B G300D je pôvodom 3-dverové Géčko s trojlitrovým päťvalcom, ktorého výkon je úbohých 64 kW (88 k). Od roku 2008 auto postupne prechádzalo viacerými modifikáciami. Niektoré z nich boli povinné, aby splnilo predpisy a niektoré mali jediný cieľ – zlepšiť schopnosť konkurovať súperom. Kompletná príprava si vyžiadala veľa hodín strávených v garáži. Agustín si robil veci sám alebo s priateľmi a ak očakávate implementovanie uhlíkových vlákien alebo hliníka, tak ste úplne mimo.
Všetko čo sa dalo urobiť doma si spravil svojpomocne a bez použitia špeciálnych materiálov. Minulý rok sa Agustín pustil do ďalšej náročnej modifikácie. Prerobil Géčko na kabriolet. Dôvod bol jednoduchý – nižšia váha. Pre bezpečnosť bola dovnútra integrovaná špeciálna klietka. Uchytenie jazdca majú na starosti štvorbodové bezpečnostné pásy a šofér sedí na sedadlách z Fiatu Punto Sport. Vpredu nie je predný nárazník a ten zadný bol poriadne upravený. Kryt olejovej vane bol posilnený, aby zvládol aj šoky spôsobené tvrdými nárazmi. Upravené boli brzdy a aj prenos sily. Teraz sa dá poslať krútiaci moment tam, kde ho potrebujete. Žiadne moderné špecialitky neboli nutné. Podvozok tvoria tlmiče KONI (vpredu), OME (vzadu) a štvorcentimetrové pružiny (mäkké nastavenie). Keďže kolesá sa dosť výrazne hýbu všakovakými smermi, boli nainštalované špeciálne kĺby. Karoséria a podvozok prešli množstvom zmien, no motor je na 100 percent v pôvodnom stave a bez zmien.
Agustín so svojim Mercedesom dosiahol:
• 1. miesto Catalunay Championship 2014
• 2. miesto Catalunay Championship 2013
• 1. miesto Catalunay Championship 2012
• 2. miesto Catalunay Championship 2011
• 10. a 14. miesto na Eurotrial Italy 2013
Ros Competición je naozaj veľký projekt a z Vintage District želáme Agustínovi a jeho spolujazdcovi Xavi Lasusovi čo vela úspechov