Peugeot 106 / Parkoviskový lev

Hľadať

Malý Peugeot 106 je celou svojou karosériou špecialista na preplnené mestá, úzke uličky a štíhle parkovacie miesta. Oslavuje 30 rokov.

Text: Pavol Pukanec Foto: PSA

Francúzsky zázrak sa tridsiatnikom stane v septembri a v jeho domovine si ho mimoriadne vážia. Auto má celkom slušne našliapnuté stať sa zaujímavým youngtimerom, a to hlavne pre množstvo limitovaných verzií, ktorými si Peugeot vylepšoval predajné štatistiky.

Prvý z radu
Model 106 bol prvým zástupcom zo série Peugeotov so šestkou v názve. V segmente B, teda malých mestských áut, sa mu extrémne darilo a z podielu na trhu si odhryzol poriadny kus.

 

KÚPIŤ ČASOPIS VETERÁN SK

 

Na dĺžku má 3,56 metra a napriek tomu vždy dokázal prekvapiť. Malý zvonka, rozumne veľký zvnútra. Peugeot zo 106 spravil praktické, a pritom skromné vozidlo, všestranné, elegantné a dynamické, na dobrom asfalte veľmi talentované. Bol to skvelý kokteil vlastností, pre ktorý si ho obľúbili úradníci, mladí vodiči i ostrieľaní „volantoví“ matadori – jeden marketingový výkrik hovoril, že j e jasné, prečo si džentlmeni radi požičajú manželkinu 106.

Milionár
Peugeot 106 bol spočiatku dostupný len s trojicou dverí. Výrobca však vedel, že len s týmto typom karosérie by veľa vody nenamútil. Preto bola v roku 1992 predstavená aj 5-dverová verzia. Do roku 2003, keď Francúzi vypli výrobnú linku 106, sa oboch karosárskych typov vyrobilo viac ako 2 800 000 exemplárov. Produkcia bežala v Mulhouse, v meste, kde nájdete aj Schmlumpfove múzeum. O naplnenie dopytu sa však starali aj továrne Aulnay-sous-bois a Sochaux, kde zase nájdete originálne múzeum Peugeotu.

Na pohon slúžili štvorvalce s objemom od 954 do 1 360 cm3 a naftové agregáty s objemom do 1 558 cm3. Skvelým trhovým výsledkom môže 106 vďačiť aktívnemu marketingovému oddeleniu Peugeotu. Neustále vymýšľalo nejaké špeciálne série, ktorými fabrika udržiavala pozornosť zákazníkov. Najikonickejšími špecialitkami sa stali verzie „Roland Garros“ a „Zenith“. Tie prišli na trh v roku 1993. Po nich v roku 1994 nasledovali slávny variant „106 Kid“ so sedadlami z džínsoviny a zábavný „106 Cartoon,“ pod ktorý sa podpísala spoločnosť Droopy. Verzia bola v produkcii v rokoch 1996 – 1999. Elegantný bol variant „Inès de la Fressange“ z roku 1997.

Peugeot okorenil modelový rad svojej legendy chutným korením. Kto by si nespomenul na „106 Rallye“ z roku 1993, „106 XSI,“ ktorá mala až 105 k (77 kW), „106 S16“ s maximálnym výkonom 120 k (88 kW). Existovala dokonca aj elektrická verzia
a bol to v poradí druhý funkčný a predajný elektromobil značky (prvý bol model VLV zo 40. rokov 20. storočia). Peugeot predal 3 550 elektrických 106 a niekoľko je aj na Slovensku.

Peugeot 106 sa zaskvel aj na pretekárskych podujatiach. V roku 1997 sa dokonca objavila aj verzia Maxi, ktorá našla inšpiráciu vo väčšej 306.

V múzeu
Automobilka pripravila v Sochaux stošestke poctu v podobe špeciálnej výstavy. V expozícii je vystavených osem modelov: 106 Rallye (talianska verzia) z roku 1994, 106 XSI z roku 1992, 106 Signature z roku 1995, 106 S16 z roku 1997, 106 Enfant Terrible z roku 2002, 106 Electric z roku 1996, 106 Maxi z roku 1997 a prototyp 106 Cabriolet z roku 1992. Výstava potrvá do konca roka 2021 a automobilka víta všetkých milovníkov krpatého špecialistu na stiesnené podmienky.

Viac informácií na www.museepeugeot.com

Inzercia

VDM
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.