Upraviť, nechať tak, upraviť, nechať tak…

Hľadať


Tuning historických áut je veľmi zložité rozhodnutie. Určite ste pred podobnou dilemou už aspoň raz stáli.

Písali sme o udržaní hodnoty veterána. Dali sme vám niekoľko tipov, ako si vozidlo pri kúpe správne vybrať a potom sa oň starať, napísali sme čo zvyšuje jeho hodnotu a ako na cenu vplýva príliš horlivá renovácia. Ale, ako je to s úpravami?

Toto sa týka najmä youngtimerov. Dostanú sa do rúk nie celkom nasmerovaných majiteľov a tí sa začnú s existenciou auta potácať. Keby bolo o trocha nižšie, fólie by mu pasovali, tie kolesá, ak by som vymenil výfuk, tomu motoru treba pomôcť.
 
Inzercia

 
Tu by ste sa mali zastaviť a povedať si: na čo bude auto slúžiť? No skôr ako si odpoviete, tak si treba tiež naštudovať, čo vaše auto vo svete motorizmu znamenalo a či zásahmi nezničíte bohatú históriu. Samozrejme, ak ho nechcete mať len na kšeft, ale pre radosť a tak dlho, ako to len pôjde, bude vaše rozhodnutie trocha poznačené osobnými preferenciami a vkusom.

Základné tajomstvá dobrého historického auta sú originalita, originalita a originalita. K nej sa pridávajú pôvod, bývalý majiteľ a ešte originalita. Ale čo ak by ste predsa len chceli mať auto, ktoré vás nejako charakterizuje? Na to neexistuje jasná odpoveď. Niekto vám povie, že vozidla sa v žiadnom prípade nesmiete dotýkať. Existujú však firmy, ktoré to robia a sú vo svojom fachu špičkovými a vyhľadávanými odborníkmi. Tak ako je to teda?

Zabudnite na plasty, bodykity, výraznú zmenu vizáže. Ak vás nikto neudrží a musíte si auto prispôsobiť, zachovajte chladnú hlavu. Pozrite sa do dobových časopisov, na dobové úpravy a dvakrát merajte. Ako skvelý príklad dávame firmu Singer Vehicle Design, ktorá sa špecializuje na úpravu starých Porsche. Keď sa na ich výtvory pozriete, poviete si, ach aké nádherné Porsche, také krásne Porsche som asi nikdy nevidel. Singer je ospevovaný a aj zaneprázdnený úpravca, ktorého výrobky majú doma aj najväčší automobiloví fajnšmekri. Ako je to možné? Nezmenili mu charakter, vizáž zobrali ako sväté písmo, povahu ako zákon. Pridali šmrnc a pohrali sa s detailmi. Podpísali sa na karosériu a vyšperkovali interiér. Milujete pôvodnú 964? Tak sa pozrite na jej znetvorenie Singerom, zamilujete sa znova, a tak veľmi, že vás cena presahujúca 100 000 eur donúti prepočítať hypotéku.

Aj medzi súkromníkmi sú úpravcovia, o ktorých už svet niečo vie. Napríklad Magnus Walker, ktorý má doma niekoľko desiatok 911 930 Turbo a rád si ich prispôsobuje. Skutočne originálnu má azda len jednu alebo dve. Zberatelia krútia hlavami, ale on sa v tých autách vidí. Či budú mať niekedy takú hodnotu, ako keby ostali originálnymi kusmi? Pri Singer sa cena už dávno nepočíta z hľadiska starého auta. Celkom novú hodnotu mu dáva podpis Singer. U Walkera to je otázne, možno staví na svoju slávu. Ale!!! Autá mu robia radosť, vidí sa v nich a je mu jedno, či budú mať nejakú hodnotu. V každom kúsku vidí niečo iné a každé Porsche si upraví podľa svojho kreatívneho ducha. Robí to pre seba a z lásky k autám.

Našli sme aj pár chlapcov, ktorí prestavali nádherné japonské motocykle z 80. rokov na štýl cafe racer. Ich diela neboli škaredé, no hodnota ich motocyklov už nemôže byť počítaná podľa originálnych kúskov. Tam už je to o tom, koľko ste ochotní dať za kus štýlu a pocitu, že vlastníte trocha starý, trocha nový, trocha retro, trocha svojský kúsok motoristického indivídua.

Prečítajte si, ako chrániť pneumatiky pred preležaním

Ak sa pustíte do drobných úprav, výmen, doladení, nechajte si v garáži aj pôvodné dielce. To pre istotu. Len to prosím vás nepokazte, nenechajte sa inšpirovať šialencami odlievajúcimi sklolaminátové blatníky a ani borcami, ktorí nájdu v inzeráte nejaké kolesá, nasilu ich vtesnajú pod plechy s pocitom, ako dobre, sú to 19-palcové brutál nadupané disky. Všetkého veľa škodí. A pozor, úpravy vás môžu diskvalifikovať pri žiadosti o veteránske evidenčné čísla.

Upravujete alebo neupravujete? Napíšte nám váš názor na vintagedistrict@vintagedistrict.sk


Text : Samuel Vanko
Foto: Singer Vehicle Design

Inzercia